Den nye Impreza er helt annerledes enn tidligere Impreza´er; den er jo blitt en kombicoupé. Og dermed forsvinner også noe av særpreget som gjorde bilen så tøff i de mer hårete utgavene. WRX-utgaven vi har sett av den ser jo litt tøffere ut, men er fortsatt kanskje litt vel snodig.

Mer stabil
Subaru - og Petter Solberg - presenterte nylig et "konsept" av den nye WRC-rallybilen, som skal debutere i løpet av 2008. Den er barsk, og teknisk sett har den en et helt nytt oppsett. Akselavstanden er lengre, bilen er bredere, og ny geometri skal gjøre den mer stabil i svinger. Og dette er vel det beste vi har sett av den nye Impreza til nå.

Flere nyheter - Frankfurt 2007

Ser foreløpig tøff ut
Men nå har altså Subaru sluppet det aller første bildet av den kommende WRX STi´en på sine japanske hjemmesider. Bilen, som skal debutere på Tokyo-showet i slutten av oktober, får noe av det samme utseendet som rallybilen.

Bildet som er sluppet, viser jo ikke akkurat så veldig mye. Men fronten blir åpnere og mer markert, skjermene skikkelig brede, panseret får et digert luftescoop som skal slippe inn kald luft til intercooleren, og man kan også skimte en liten stjert bak.

300 hk, 450 Nm
WRX STi-hjemmesiden er lagt opp slik at Subaru vil slippe små drypp fram til bilen skal avdukes 24. oktober, og noe teknisk informasjon har ennå ikke kommet. Men i følge andre japanske nettsider skal den 2,5 liter store turbomotoren få 300 hk og 450 Nm.

Bilens argeste - og for så vidt eneste - ordentlige konkurrent, Mitsubishi Lancer EVO X, får også premiere på Tokyo-showet.

Følg med
Neste WRX STi-smakebit skal slippes på den japanske hjemmesiden 3. oktober. Om du er like stø i japansk som det undertegnede er, er denne gratis online-oversetteren veldig kjekk å bruke.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!