Tyske Lumma driver med styling og tuning av Porsche, BMW og Mercedes-Benz. De har tidligere vist fram et ordentlig bredt og tøft stylingsett til BMW 6-Serie, på en bil som er beregnet mer for knallhard banebruk enn for gata. Og nå viser de en litt mer avdempet variant, for deg som ikke har en racerbane i nabolaget.

Smalere, men tøff
Lumma CLR 600 S er det fulle navnet på deres nye modell. Den har fått et smalere stylingsett enn M6´en vi har sett tidligere, men fortsatt er bilen mildt sagt synlig.

Bilder: Lumma CLR 600 S
Alle bilgallerier
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Stylingsettet består av en nydesignet frontfanger med markante luftinntak og sinna form. De dype sideskjørtene har integrerte luftinntak - selv om disse vel er mer til pynt enn nytte. Den nye støtfangeren bak har spenstig form, integrert diffuser og plass til tunerens nye eksosanlegg med to doble eksosrør. Dette anlegget skal for øvrig frigjøre både godlyd og noen ekstra hestekrefter.

En liten hekkvinge er også på plass - men om du vil, kan du få en større og mer voldsom vinge i stedet.

Settet kommer ferdig lakkert, og skal være enkelt å montere på egen hånd. Det passer alle 6-Serie-modellene, både med og uten tak og også for de to M6-variantene. Og siden det er TÜV-godkjent, skal det være greit å få det godkjent her i landet også.

Mye mer kraft
Lumma driver også med trimming av motorer. For eksempel kan 630i få 306 hk, 645i kan få 412 hk - eller 530 hk og 730 Nm om du går for kompressorombygging der slagvolumet også økes til 4,9 liter - og M6 kan få 544 hk. Du kan også kjøpe motorstyling for å pynte opp under panseret; et sett karbonbiter og noen knallrøde detaljer gjør jo ting mye tøffere.

Legg til et senkesett fra H&R som slipper bilen 30 millimeter nærmere bakken, et sett høyglanspolerte eller lakkerte 21-tommere med 255/30-dekk foran og 295/25-dekk bak - eventuelt noe litt mer dårlig-vei-vennlig - så ser det ordentlig gromt ut.

Tuneren byr også på diverse biter for oppgradering av interiøret, med nye instrumentskiver - der speedometeret er gradert til 360 km/t om du vil - et nytt ratt, nye pedaler, nye gulvmatter og annet gjør ting litt tøffere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!