Porsche har - som alle andre bilprodusenter - fått strenge krav på seg om å redusere bilenes totale CO2-utslipp. Og de liker jo dårlig stadig å vekk bli tatt fram som de absolutte verstingene hva utslipp gjelder; selv om det totale antall biler de lager er lavt sammenlignet med hva andre bilprodusenter bygger, og det totale utslippet dermed også blir lavt, kan de ikke komme seg unna dårlige gjennomsnittstall. Dessuten skal utslippstallene handle om gjennomsnittet per bil, ikke det totale utslippet fra alle bilene.

Hybrid-Cayenne på veien
For å prøve å bøte på det, nytter det ikke å bare ha store, kraftige og bensintørste motorer i programmet. Vi har tidligere hørt rykter om at Porsche vil komme med hybriddrift på enkelte modeller, og nå er det altså offisielt. Porsche viser samtidig fram deres hybrid-Cayenne-testbil.

Bilder: Porsche Cayenne Hybrid
Bilder: Alle bilgallerier

- Vi skal lansere en hybrid mot slutten av tiåret, sier Porsche-folket i en pressemelding. - Det blir en revolusjonær modell som kommer.

Full hybrid
Hvor revolusjonær bilen blir, det får vi vente med å vurdere. Men det de viser fram som testbil, er lagd etter kjent oppskrift. Porsche har gått den lange veien, og satt inn et parallelt hybridsystem i tillegg til bensinmotoren. Det skal gjøre det lettere å flytte systemet over på en annen modell, for å fortsatt beholde bagasjeplass og firehjulstrekksystemet slik det er, for å gi bedre ytelse i høyere fart, og for å gi bilen bedre fleksibilitet i tillegg.

Batteripakken ligger under bagasjeromsgulvet, og tar opp plassen der reservehjulet vanligvis ligger. Den avanserte strømstyringsenheten er plassert i motorrommet, og elmotoren er plassert mellom motor og girkasse.

På strøm til 120 km/t
Dermed kan elmotoren - som yter 38 kW - hele tiden bidra med ekstra kraft, samtidig som den avlaster bensinmotoren. Det skal skje sømløst, det eneste som merkes er ekstra drag. Når en bremser på gir eller med bremsene, føres overskuddsenergien tilbake til batteripakken.

Mer: Familie-Porsche
Mer: Porsche som ambulanse

Porsches system er lagd slik at en kan kjøre på elmotor alene også i vanlig motorveihastighet - helt opp til 120 km/t. Siden den avlaster den 290 hk sterke, 3,6 liter store V6´en, brukes mindre bensin enn en i vanlig Cayenne V6. I tillegg skal elmotorens høye dreiemoment gi forbedret akselerasjon, uten at Porsche forteller særlig mer om det.

Pent forbruk = pen pris
Den Cayenne-hybriden som nå ruller rundt i testsammenheng, har allerede redusert forbruket fra standardmodellens 1,29 liter på mila til 0,98 liter på mila. Innen bilen skal komme i produksjon, skal Porsche ha redusert forbruket ytterligere - til 0,89 liter på mila. Noen CO2-tall har vi ikke fått, men 0,3 liter lavere forbruk på mila bør jo gjøre et pent utslag. Noe som igjen gir utslag både i avgifter og i daglige driftskostnader.

Hybriden har i tillegg fått elektrisk bremseservo, elektrisk airconditionkompressor og elektrisk servostyring. Det siste har tidligere hatt en tendens til å resultere i dårligere styrefølelse og -respons, men Porsche hevder at de er de første som har klart å beholde den gode følelsen og presisjonen fra de "vanlige" bilene i et slikt system.

Porsche vil ikke lage dieseldrevne biler. Men en slik hybridløsning kan jo være et godt substitutt når målet er å lage mer miljøvennlige biler framover. Og ekstra kraft er som regel aldri å forakte. Dette hinter om flere Porsche-hybrider i tiden framover.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!