Mitsubishi Lancer i EVO-format og Subaru Impreza i WRX STi-form er direkte konkurrenter. Og det er få andre biler som kan sies å være i samme kategori som disse - det er i hvertfall ingen som har fulgt opp konkurransen med disse to over tid. Dessuten har bilene blitt lansert i oppgraderte utgaver omtrent samtidig i mange år nå.

Vi har tidligere vist bilder av neste generasjon Mitsubishi Lancer, og neste generasjon Subaru Impreza. Prototype-bilder og spionbilder av EVO X har vi også vist. Og når vi forleden kunne vise helt ferske spionbilder av en STi på test , er det jo ikke annet enn en selvfølge at vi følger opp med likedanne på EVO X.

300 hk her også
Mitsubishis rallyjern skal lanseres på Tokyo-messen i høst - altså samtidig som Subarus - og kommer på markedet tidlig neste år. Den får naturligvis et avansert firehjulstrekksystem og en hissig turbomotor; også denne bilen skal få rundt 300 hk. Effektøkningen vil føre til at begge bilene blir noe dyrere enn dagens modeller.

EVO X får en manuellgiret femtrinnskasse som standard, mens en automatkasse med mulighet for manuell overstyring faktisk antas å ta 80 prosent av det europeiske markedet.

SE BILDENE HER

Denne girkassa kan sjaltes med hendler bak rattet, og du kan justere hvor hissig girkassa skal være i tre steg. Det siste steget er i prinsippet forbeholdt banebruk, der du kun får girskift når det er absolutt nødvendig. Med andre ord er girkasseprogrammet satt opp for å holde motoren så nær rødsona som overhodet mulig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!