Challenge Stradale-modellene til Ferrari kan sammenliknes med Porsches RS-modeller. Dette er altså en modell klar for racing allerede når den ruller ut fra fabrikken, men den er også tillatt for gatebruk.

Som RS-bilene, er heller ikke Challenge Stradale valget for deg som vil tilbakelegge lange avstander i komfortable og luksuriøse omgivelser. Her er det meste av det unødvendige fjernet, og det er svært få kompromisser å finne.

Testes "hjemme"
Nå om dagen testes Ferraris neste Challenge Stradale-modell, naturligvis basert på F430, på banen der den sannsynligvis er aller best egnet: Nürburgrings beryktede Nordschleife.

Ferrari og Porsche har litt forskjellig RS-filosofi; mens tyskerne kun gjør bilen lettere, og beholder GT3-motoren, fjerner Ferrari rundt 100 kg og gir den minst 30 hk mer enn standardbilens 490.

Mer karbon, hissigere aerodynamikk
De ytre endringene er foreløpig ikke så veldig synlige, men regn med en del aerodynamiske finpussinger her og der. Eksosutblåsene er flyttet lenger opp i hekken, felgene er av magnesium, og i bakluka har den fått en karbon-grill som hjelper til med å holde motortemperaturen nede. Bilen har også fått større bremser enn standardmodellen.

SE BILDENE HER

Innvendig er det naturligvis racing som står på programmet; her finner vi et par bøtteseter, dørsider i karbonfiber, et gripevennlig ratt, og ikke så veldig mye av det som gjør en F430 til en hyggelig langtursbil.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!