I september skal Peugeot vise fram den nye 308. Den skal ha med seg forgjengerens gode sider, og blander dette med mer innvendig plass, penere utseende, bedre kvalitetsfølelse og bedre kjøreegenskaper.

Samme basis - mer plass
Sammenliknet med 307, blir 308 en del centimeter større i lengde og bredde, og den er litt lavere. Teknisk sett er mye beholdt fra forgjengeren - den er bygd på samme plattform - noe som skal bidra til å redusere muligheten for barnesykdommer. Dette gjør at akselavstanden fra 307 er beholdt, mens overhengene foran og bak og sporvidden er økt med en del centimeter.

SE ALLE BILDENE HER

Omgivelsene er penere og ser mer påkostet ut enn i forgjengeren, og mer utstyr er også tilgjengelig. Det lavere taket til tross; lavere sitteposisjon og større justeringsmuligheter av førersetet gjør at man skal finne en enda bedre kjørestilling i bilen. Bagasjerommet tar unna 348 liter under hattehyllen, og legger du ned baksetet får du plass til 1201 liter med ting og tang.

Bedre følelse
Peugeot sier at de har lagt stor vekt på den opplevde kvaliteten; alt skal gi inntrykk av å være velbygd og satt sammen av ordentlige materialer, med den rette følelsen når du tar eller dunker på det.

Vi har alltid likt å kjøre 307 - spesielt i SW-utgave med lengre akselavstand enn kombicoupéene - og dette skal også være videreført til 308, i enda mer finpusset variant. Bilen skal også være sikrere enn forgjengeren, og mer miljøvennlig i både produksjon, bruk og framtidig gjenvinning.

Mange alternativer
Allerede ved lansering skal bilen leveres med et stort knippe motorer. Bensinmotorutvalget består av en 1,4-liter på 95 hk og 136 Nm, en 1,6-liter på 120 hk og 160 Nm, og en turbomatet 1,6-liter på 150 hk og 240 Nm, som vi kjenner fra Mini og Peugeot 207. Med sistnevnte gjør 308 0-100 på 8,8 sekunder, og forbruket er 0,71 liter på mila i snitt.

Dieselrekken går fra en 1,6-liter på 90 hk og 215 Nm, som bruker pene 0,45 liter på mila og slipper ut 120 gram CO2 per kilometer. En søstervariant av denne motoren gir 110 hk og 240 Nm, og drikker 0,47 l/mil. En tolitersdiesel på 136 hk og 320 Nm blir også tilgjengelig, med 0,55 liter på mila i forbruk og 0-100 km/t på 10,1 sekunder.

Peugeot nevner også at de jobber med en dieselhybrid-versjon av 307, som skal redusere forbruket med 30%. Denne kommer, dersom kundene synes kost/nytte-regnskapet ser hyggelig ut.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!