Vi har tidligere fortalt litt om den ansiktsløftede Saab 9-3, som veldig snart er på markedet. Bilen får flere endringer enn bare litt kosmetisk pynt her og der.

Saab 9-3 - Se bildene
Mer: Saab pyntes til festen

Finere, og med mer utstyr
Bilen får en mer aggressiv snute, en penere hekk, og fenderlistene på støtfangerne og på sidene av bilen er borte. Innvendig får den et mer moderne utseende, og Saab lover en bedre kvalitetsfølelse enn i den utgående modellen.

9-3 får mer standardutstyr, og innholdet på ekstrautstyrslista blir mer omfattende enn før. Blant annet kan du få den med et stort multimedieanlegg med DVD-spiller og stor fargeskjerm i dashbordet, og blåtann-tilkobling for telefonen. Kontakt for MP3-spiller, et nytt skinnesystem som skal holde styr på det i bagasjerommet, dekktrykksovervåker og xenonlys som svinger står også på lista.

Firehjulstrekk og mer motor
Men det er under skallet de største endringene har kommet. Bilen skal være bedre og sikrere å kjøre enn tidligere, og den blir tilgjengelig med firehjulstrekk fra svenske Haldex. Dette systemet fordeler kraft til bakhjulene ved behov. Haldex-systemet blir imidlertid bare å få på toppmodellen Aero, som også har fått en oppdatert, turbomatet V6 på 280 hk. En diffbrems bak er også tilgjengelig på denne.

Av andre motornyheter kan vi nevne en ny Biopower-maskin, og denne turbomotoren gir 200 hk når du fyller E85 på tanken. 0-100 km/t på 7,7 sekunder kombinert med lave utslipp er jo hyggelig.

Sportslig, råsterk diesel
En ny og mer sportslig dieselmotor er også på plass: denne er - som de andre dieselmotorene Saab bruker - en Fiat-utviklet motor på 1,9 liter, men har fått pustehjelp fra to turboer som jobber i sekvens. Den har fått navnet TTiD, den yter 180 hk og 400 Nm - 300 Nm er tilgjengelig allerede ved 1250 o/min! - og den drikker 0,64 liter på mila. Og du kan også få den i Aero-form, med tøff styling, artig understell, flotte hjul og et mer spenstig interiør.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!