Eksosanlegget bidrar både til å frigjøre godlyd og litt effekt. Totalen havner på 285 hk.

Om det er pent eller ei, det skal ikke vi blande oss borti. Men det er i hvertfall godt synlig.

Entusiastene har kritisert Seat for at de har laget FR-toppmodellen av Leon altfor lik de andre og mindre motoriserte Leon-variantene. Selv om den går veldig bra, og er heftig å kjøre, synes det i liten grad utvendig.

Mer: Sprek jente - sprek bil
Mer: Seat SUV´er seg

JE Design har tatt følgene av dette, og utstyrer Leon FR med et mildt sagt markant stylingsett. Standardbilens støtfanger foran får en ny nedre del og en ny innsats i midten, og en ny grill med større åpninger og ingen logo er også på plass.

Lavere og mye sprekere
Nye sideskjørt, nye nedre deler på støtfangeren bak og en hekkvinge er også på plass for å gi det rette, sinte uttrykket. Et nytt eksosanlegg med fire runde utblås bidrar også til et tøft utseende. Legg til et senkesett som legger bilen 30 millimeter nærmere bakken - eventuelt et justerbart sportsunderstellssett der du kan senke den mellom 35 og 65 millimeter - og et sett 19-tommere, så blir pakken komplett.

I hvertfall i forhold til utseende og kjøreegenskaper. JE Design har tatt Leon´en enda et skritt videre, og trimmet den turbomatede toliteren. I standardform gir denne fine 240 hk og 300 Nm, men etter litt elektronisk flikking yter den 285 hk og 385 Nm. Nok til å sende bilen til hundre på 5,4 sekunder, og hele veien til 261 km/t. Standardbilen klarer til sammenlikning 6,4 sekunder og 247 km/t.

En enda råere kommer
JE Design kan for øvrig berette om at de er i ferd med å klargjøre en enda heftigere Leon. Den får et widebody-stylingsett og over 300 hk, og skal presenteres 24. august.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!