Peugeots trehjulede 20Cup-konsept var spesiell. 207 Spider-konseptet er heller ikke noe dagligdags; en liten, åpen og tungt racinginspirert bil.

Karosseriet består kun av ni deler, noe som skal redusere reparasjonskostnadene når ting går galt. De to diffuserne - en i fronten, en i hekken - fungerer sammen med en helt flat underside, og gir så stort marktrykk at bilen ikke trenger noen hekkvinge. Hekkvingen har jo også en tendens til å få juling i racing.

Egen racingserie
Motoren og girkassa er plassert i hekken, og bilen skal være laget for å gi "intens og genuin kjøreglede" i følge pressemeldingen. Og de fleste tekniske bitene er faktisk hyllevarer hos Peugeot - noe fra 206, noe fra 207, og noe fra 407.

Bilen skal faktisk brukes, i første rekke skal den kjøre oppvarmingsrunder før Le Mans Series. Peugeot vil også lage en egen racingserie for bilen. Den tilfredsstiller derfor alle sikkerhetskravene i racing.

Turbomotor og 720 kg
Motoren er en turbomatet 1,6-liter på 175 hk og 240 Nm, som er utviklet i samarbeid med BMW. Denne blir etter hvert å finne i 207-toppmodellen RC, og i Mini Cooper S. Denne er koblet til en sekstrinns sekvensiell dogbox, som styres ved hjelp av hendler bak rattet. Med kun 720 kg å dra på burde dette gi hyggelige prestasjoner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!