img
img
img
Da Porsche Cayman S ble lansert, lå det i kortene at det skulle komme en noe snillere Cayman. For i resten av Porsches modellrekke finnes det jo varianter med og uten "S" - og det ville være rart om de ikke ville fortsette dette også med Cayman.

245 hk

Nå er Cayman uten "S" presentert. 3,4-literen med 295 hk er byttet ut med en noe modifisert utgave av den vanlige Boxsters 2,7-liter. Den midtmonterte motoren yter 245 hk, og byr på 273 Nm mellom 4600 og 6000 o/min.

Dette har naturligvis litt innvirkning på prestasjonene: 0-100 km/t tar 6,1 sekunder (mot S´ 5,4 sekunder), og toppfarten er 258 km/t (S gjør 275 km/t). Samtidig nøyer den seg med 0,91 liter på mila, om det skulle være av interesse.

PASM mulig også her

Kreftene går via en manuellgiret femtrinnskasse, sekstrinns får du mot tillegg i prisen. Du kan også kjøpe den med Porsches aktive understell PASM. Dette legger bilen en centimeter nærmere bakken, og justerer i tillegg dempernes fasthet etter kjøresituasjon. Dette kan også overstyres manuelt; føreren kan velge mellom programmene "N ormal" og "Sport".

Om du ikke vil gire selv, kan du velge en femtrinns Tiptronic S-girkasse. Da får du riktignok mulighet til å sjalte med knapper på rattet.

Svarte hint

Porsche Cayman leveres med 17-tommere skodd med 205/55-dekk foran og 235/50-dekk bak. Svartlakkerte bremsekalippere, en svart spoilerleppe under frontfangeren og et trapesformet eksosutblås hinter om at dette er en innstegs-Cayman.

Porsche Cayman skal komme på markedet på sensommeren, og om vi tar Boxsters prislapp (690 000 kroner) i betraktning så kanskje Cayman vil få en prislapp rundt 750 000 kroner?

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!