Bearbeidet av Geir Svardal

img
img
img
img
Ørkenen utenfor Dubai, i 38 stekende varmegrader. En Porsche Cayenne Turbo S, som leverer 521 hk ved 5500 omdreininger og et dreiemoment på 720 Nm mellom 2750 og 3750 omdreininger, synes kanskje ikke å være den rette redskapen i en ørken. Men den kan faktisk fungere helt utmerket.

 

Offroadkjøring i ørkenen er et populært tidsfordriv i Dubai, men det er ikke bare å skli av veien og over på sandgrunn. Restriksjoner finnes. Videre er ikke ørkenkjøring noe for ratt-noviser, og selv mer erfarne europeere som undertegnede er avhengige av instruksjon fra guider. De leser ørkenen som sjømenn leser sjøen.

 

Cayenne Turbo S er nå den nest kraftigste Porsche på markedet, bare med Carrera GT foran seg. I forhold til Cayenne Turbo har den 4,5-liters V8'eren fått skviset ut 100 Nm ekstra moment, og 69 flere hester. Resultatet er voldsomt. Du sparkes fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, og det stopper ikke før automatkassen med seks trinn har tømt seg, og du når 270 km/t. Forbikjøringer? 80-120 km/t skvetter i vei på 5,4 sekunder. 380 millimeters bremser foran og 355 millimeter bak stagger energien.

 

Kreftene mates i utgangspunktet ut med 62 prosent til bakakselen og 38 prosent forover. Så fordeler traction-computeren energien fram og tilbake mellom akslingene etter behov.

Bruk fart

Med lite luft i dekkene, dekktrykk-varslingen skrudd av og luftfjæringen skrudd opp til det høyeste, er vi klare for et arabisk eventyr. Kjøreteknikken på sand er helt annerledes enn den som brukes gjennom myr og over stein. Den lave, seige farten vi er vant med å bruke på vått og ustabilt underlag er ensbetydende med fiasko i ørkenen! Trikset er å gjøre det stikk motsatte: Bruk fart! Ikke med rullegardina nede, men med kontrollert aggresjon.

 

Første forsøk på sandyneforsering byr på en enebolig-stor sandhaug. Ganske bratt. Jeg setter girkassen i "Drive" og tråkker på gasspedalen. V8'eren brøler til og kaster oss oppover. Fronten peker rett til værs, og alt jeg ser er sand. Idet vi er oppe og bilen bikker forover igjen, slipper jeg umiddelbart gassen. Cayenne'n stopper brått av seg selv.

 

Vi skuer nedover en tretti meter dyp sandsti, som sikksakker seg nedover, til høyre og til venstre. Da vi bikker forover, er det akkurat passe moment til at styrekontrollen beholdes. Ingen bremsing, nei - vi bare utnytter motorbrems og sper på med små gassjusteringer.

 

En rekke med telt varsler at vi er fremme ved forfriskningene. Å kjøre bil i en stekende het ørken gjør deg ikke bare tørst, men sulten også. Jeg er påpasselig med å holde riktig moment over de siste sanddynene. Straks du bommer på farten og kraften, synker bilen ned i sanden. Da er det bare å rygge, og prøve igjen.

 

Lyst til å prøve? Sjekk ut websiden www.arabian-adventures.com.

 

vimenn-bil@hm-media.no

 

CAYENNE JUNIOR?

Under presentasjonen av nye Cayenne Turbo S antydet Porsche-ingeniørene at det kan være en mindre SUV på gang. "Vi har tre sportsbiler fra Porsche - 911, Boxster og Cayman. Det er ikke så vanskelig å forestille seg en tilsvarende modellrekke med SUV'er," ble vi fortalt. I så fall vil en "Cayenne junior" antakelig dele plattform med den kommende Audi Q5, men selvsagt med et tydelig Porsche-karosseri. Dagens Cayenne er for lik VW Touareg, og den feilen ønsker ikke Porsche å gjøre igjen.

 

Tekniske data: Porsche Cayenne Turbo S

Motor:

4,5-liters V8 med turbo

Ytelse:

521 hk v/5500 o/min

Dreiemoment:

720 Nm v/2750-3750 o/min

0-100 km/t:

5,2 sek

80-120 km/t:

5,4 sek

Toppfart:

274 km/t

Pris:

1 990 000

Til Norge

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!