img
img
img

250 GTZ

Årets Villa d'Este-bil-fesjå er akkurat ferdig. Til det eksklusive treffet kom en lang rekke spesielle biler, blant annet Zagatos nyeste kreasjon.

Samler med spesielt ønske

En japansk Ferrari-samler ved navn Yoshiyuki Hayashi har mye fint i garasjen. Blant annet en Ferrari 166MM, en 250 Spider California, en Daytona Coupé og en Daytona Spider, og naturligvis også nyere ting som en Enzo.

Han hadde også en 575M, og ba Zagato lage et nytt karosseri til denne. Stilen skulle være som på Ferrari 250 GTZ Berlinetta; en bil Zagato bygde i 1956, og som i alle år etter har vært en høyt premiert og ikke minst svært ettertraktet bil.

50 år

Zagato syntes dette også var en god anledning til å feire 50-årsjubileet for 250 GTZ, og Ferrari var enige. Derfor sa de også ja til at Zagatos mesterverk skulle få beholde Ferrari-hesten foran.

Håndbygget i aluminium

Som 250 GTZ har også Ferrari 575 GTZ fått et håndbanket, ultralett aluminiumskarosseri med totonet lakk. Den er en ren toseter, med mye "strammere" karosseri enn Ferraris egen 575M.

Og den vakre kreasjonen har fått detaljer som Zagatos særegne takdesign som vi også finner på 250 GTZ; en kuppel over hvert sete.

Du kan lese mer om Zagato og 575 GTZ på deres hjemmesider: www.zagato.it.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!