img

TØFF TYSKER: MZ har fått erfare hvor tøft det er å konkurrere mot de store og veletablerte motorsykkelfabrikkene. I håp om å tenne markedet, har de vist fram en puristisk streetfighter som etter all sannsynlighet vil bli satt i serieproduksjon.

MZ, den tidligere DDR-fabrikken, arbeider hardt for å etablere seg i et tøft MC-marked. Teknisk har de lyktes. For to år siden lanserte de 1000S, en egenutviklet sportstwin med 115 hester. Selv om sykkelen var bra, resulterte den likevel ikke i et kommersielt gjennombrudd. Tøff konkurranse, markedsmessig skepsis og et mangelfullt distribusjonsapparat må ta mesteparten av skylda.

 

Men MZ gir seg ikke. I januar presenterte de en helt ny konseptmodell. Fremdeles er det snakk om en sykkel basert på 1000S, men nå har Jens von Brauck - en designer som har flere spektakulære MC-studier på samvittigheten - fått lov å boltre seg fritt. Resultatet er SFx, en puristisk streetfighter som bryter dramatisk med tidligere MZ-modeller.

 

MZ opplever stor interesse for det nye konseptet. Følgelig vil den etter all sannsynlighet bli satt i produksjon. Allerede nå hevdes det at SFx har potensialet som skal til for å gi MZ den suksessen de har fortjent.

 

Om MZ venter på kommersiell suksess, går andre nye veier for å ivareta den suksessen de allerede har. Vi tenker selvsagt på Harley. Få - om noen - motorsykkelprodusenter utviser tilsvarende kreativitet for å trekke veksler på merkenavnet og utvide markedspotensialet. Nå arbeider Harley med planer om en gigantisk temapark i Milwaukee.

 

img

H-D-FORNØYELSE: Snart er ikke lenger Harley-gleden bare forbeholdt bikere. Hvis amerikanernes planer om en gigantisk temapark blir gjennomført, kan store og små entusiaster om et par år oppleve "Harley-land".

- Målet er å lage et "Disney World" for bikere. En fornøyelsespark bygd rundt et gigantisk H-D-museum som vil eksponere Harleys historiske betydning i den amerikanske kulturen, meldes det.

 

Hondas lansering av airbag på motorsykkel har satt fart i BMW. Men tyskerne hiver seg ikke rundt og lager noe tilsvarende. I stedet tar de høylytt til orde for at airbag ikke har noe for seg på motorsykler. For det første hevder de at airbag har begrenset effekt i spesifikke ulykkessituasjoner. Dessuten bidrar den til økt vekt og mer kompliserte systemer, skal man tro de skeptiske tyskerne.

 

Selvsagt tar Honda til motmæle og hevder at tester har vist at airbag har stor sikkerhetsmessig effekt. Vi andre får bare sitte på gjerdet og spekulere på om Honda er på jakt etter airbagmessig PR-effekt, eller om BMW er misunnelige.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!