img
img
img
img
Forrige generasjon Audi Allroad ble på en måte Audis SUV-alternativ - de hadde jo ingen andre biler i denne kategorien. Basert på Audi A6, med høyere bakkeklaring, justerbart understell, beskyttende elementer rundt omkring og med kraftige motorer både så den og føltes den annerledes enn en vanlig A6-stasjonsvogn.

Jekka A6

Da den nye generasjon Audi A6 kom, antok vi alle at også denne skulle komme i en oppjekket variant. Vi har tidligere fått se et barskt Allroad-konsept på utstillinger rundt omkring, og Audi bekreftet etter hvert at en ny Allroad skulle komme.

På den nylig avholdte Genève-utstillingen viste Audi fram den nye generasjonen Allroad. Som tidligere er den basert på stasjonsvognutgaven av A6, og den har fått mange av de samme karosseriendringene som forgjengeren.

Beskyttelse og god plass

Beskyttelsesplater i rustfritt stål under front- og bakfangeren, svartlakkerte støtfangere, skjermbreddere og beskyttende paneler og aluminiumslister langs sidene (også disse ulakkerte) er også på plass. Sidespeilene er også større enn på A6.

Siden dagens A6 er større enn forgjengeren, er det jo naturlig at også den nye Allroad en større bil. Nærmere bestemt er den 12,4 cm lengre, 1 cm bredere og inntil 6,4 cm høyere enn modellen den avløser. Bagasjerommet tar unna 565 liter, eller 1660 om du slår ned baksetene.

Senk hekken

Adaptiv luftfjæring - som justeres automatisk etter kjøreforhold og fart, og som også kan overstyres manuelt ved behov - er standard på bilen. Høyden kan justeres 61 millimeter opp fra nederste stilling, og om du vil ha enklere inn- og utlastning av bilens bagasjerom kan du velge å bare senke bakenden.

Store motorer

Når de første bilene kommer hit til sommeren, vil Allroad være tilgjengelig med en 2,7-liters diesel-V6 på 180 hk og 380 Nm, en treliters diesel-V6 på 233 hk og 450 Nm, og en 3,2-liters bensin-V6 på 255 hk og 330 Nm.

Firehjulstrekk (eller quattro, som Audi liker å kalle det) er standard, som fordeler kreftene 50-50 i utgangspunktet, og opptil 75 prosent av kreftene kan fordeles til en av akslene ved behov. Sekstrinns Tiptronic-automat er standard med alle motoralternativene.

Mer kommer

Den største dieselen sender bilen fra stillestående til 100 km/t på 7,5 sekunder, og med bensinmotoren tar sprinten 7,2 sekunder. Litt senere kommer en 4,2-liters bensin-V8 på 350 hk, og 0-100 km/t tar med denne 6,3 sekunder.

Audi lover oss en omfattende standardutstyrspakke, og en lang ekstrautstyrspakke når bilen kommer hit. Startprisen er for øvrig satt til 680 000 kroner.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!