KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON


Flere av bombene var som vanlig varslet på forhånd, så ikke alt kom like overraskende. Det er av rent taktiske årsaker man sår frø en tid på forhånd. Da får man publisitet i forkant av utstillingen, og man sørger for at folk er på plass når bilene avdukes.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Volvo C30

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Chevrolet Camaro

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Shelby Mustang GT500

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Toyota F3R

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Jeep Compass

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Aston Martin Rapide

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Lamborghini Miura Concept

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Ford F-250 Superchief

VolvoC30

Dagens mest spennende bil var det Volvo som stod for. Ikke fordi den er den mest avanserte, men den er utvilsomt den bilen som passer det norske markedet best. Volvo C30, vel og merke et konsept, er en tredørs bil som designmessig stammer fra Volvo SCC (Safety Consept Car). Plattformen er hentet fra S40, og da sier nesten resten seg selv. Den blir en Golf-killer, om man spør en Volvo-ansatt, og vil lande i våre strøk på slutten av året.

Dessverre har Volvo en politikk som sier at de skal starte med de heftigste versjonene først. Selv om det ikke blir så voldsomt som konseptbilen, som har en 2,4-liters motor med 260 hestekrefter, så må vi nok forvente en dyr versjon til å begynne med. Deretter kan det være muligheter for maskiner helt ned til en 1,6 liter, og da snakker vi business. Personlig mener jeg at denne skårer stort på et spennende og særegent design.

Vill og vakker

På messens første dag var det Dodge som relanserte "the american dream", med deres Challenger. I dag videreføres drømmen, takket være Camaro som nå lanseres som konseptbil. Med klare linjer tilbake til 69-modellene, har de nå vist at de har planer om å komme med en arvtaker i klassen for amerikanske muskelbiler.

Under huven sitter en fireliters V8 som skal yte 400 hestekrefter, og bilen er bestykket med en sekstrinns manuell girkasse. Dette må rett og slett bli usedvanlig morsomt å ratte rundt i. Vel og merke er Corvette i samme klasse, men det gjør ingen ting om det er litt retro-look på doningen. Det er bare krydder i hverdagen.

Shelby Mustang

Med Carroll Shelby i passasjersetet trillet Ford Mustang GT500 inn på standen. Shelbyversjonen er nok likevel ikke veldig inspirert av Carroll selv, som nå er 82 år og begynner å bære preg av det. Likevel er det godt å få videreført visjonene og filosofien, for man er lite til kar om man ikke får tenning på en Mustang med 500 hester.

Buss på sparebluss

Toyota lanserer den ene bilen etter den andre. Her i Detroit har de nå lansert en ny Camry for det amerikanske markedet. De er i ferd med å lansere FJ Cruiser i ferdig versjon, pluss Lexus LS460, og her kommer jammen en bil til. Den er riktignok svært futurisk i nåværende versjon, men F3R er nok en forsmak av det vi kan vente oss av en ny Previa.

Slike konseptbiler er spekket med masse dilldall som bare skal gjøre den så futurisk som mulig, men det vi skal legge merke til er at den er utstyrt med hybridmotor. Toyota snakker stort sett ikke om annet om dagen, og at det nå kommer på større biler er bare positivt. Det er her vi har mye å hente. Camry'en for det amerikanske markedet blir også å få med hybrid. Det betyr rett i overkant av 100 mil på en tank. Ikke dårlig for en så stor bil.

Santa Fe

Hyundai er relativt store i USA, og med et navn som Santa Fe er de forpliktet til å serve det amerikanske markedet først. Men fortvil ikke. Vi får den vi også, og det begynner etter hvert å se skapelig ut. Det kan bety større suksess for Hyundai i Norge også. Til å begynne med er den bestykket med stor bensinmotor, med minst to sylindre for mye for Norge, men med fornuftige dieselmaskiner blir dette en konkurrent til nye RAV4, CR-V, og ikke minst Jeep Compass.

Jeep Compass

Den norske importøren har ventet lenge på en bil i dette segmentet, og nå er den på vei. Jeep Compass er altså i RAV4 segmentet, og vil først og fremst være aktuell med en toliters diesel i Norge. Motoren er laget av VW, og yter 140 hk. Dersom du heller vil ha bensin, så blir det i form av en 2,4-liter på 158 hestekrefter.

Henning Larsen i Møller U.S regner med en pris på rundt 350.000 kroner. Det skal bli spennende å se hva markedet sier. Personlig tror jeg et trangt baksete og mye bilig plast vil sende den et godt stykke ned på listen blant konkurrentene.

De tre bukkene bruse

Om de ikke kan kalles supersportsbiler, så er de likevel i det superiøre segmentet. Prisen avklarer den saken. Jaguar XK Cabriolet, Aston Martin, og Lamborghini er alle i det sære segmentet, og de koster alle svært mye penger. Markedet er begrenset, og det hjelper uansett ikke hvor mange superlativer man omtaler dem med. Bilene blir for fåtallet, som egentlig er så rike at de ikke vet å sette pris på denne typer biler. Slik er det stort sett for denne type biler. Førstegangskjøperen har ikke den forkjærligheten som skal til. Det er det i beste fall andre eller tredje eier som har, og som har vett på å føre de fine slekter videre i god tilstand.

I dag har det seg slik at Aston Martin tjener penger. Jaguar gjør det ikke. Med et nylig tilskudd på en svimlende milliard, er det snart på tide at Fords premiummerke begynner å tjene penger. Fortsetter det slik, så kan vi snart vinke farvel til Jaguar, og alt hva det har forsøkt å by på. Harde bud.

Lamborghini har kommet under Audis vinger, og der inne er det varmt og trygt. Vi ser allerede en endring i kostnadsplassering. Audi bruker motorer hentet fra Lamborghini, motorer som egentlig Audi har finansiert selv, og vi ser Lamborghini benytte seg av goder som også Audi har finansiert. Er Lamborghini levedyktig finansielt? Hvem vet.

Retro-konseptet Miura er signert Walter deSilva, og er således hans første i Lambo-drakt. Originalen ble lansert i 1966, og var tegnet av Marcello Gandini.

En typisk pressemeldingsstrofe fra Lamborghini lyder deretter slik; Til denne dag er Miura en av de vakreste biler som noensinne er laget. Ja vel? Hilsen hvem? OK, jeg må bekrefte at retroversjonen er vakker, men man skal ikke ta munnen full, har jeg lært. Ei heller snakke med mat i munnen.

Big car, big plans

Amerikanere er ikke som andre bilentusiaster. Det beviser de med Ford F-250 Superchief. Bilen er et lokomotiv av en truck, og har et svært besynderlig drivverk. Det går på alt du kan tenke deg, fra hydrogen, E85, eller ordinær bensin. Det gjør den til en tri-fuel pick-up av heftigste sort. Da kan vi likevel legge til at hydrogen på dette planet er for spesielt interesserte. Bilen er foreløpig et konsept, og jeg skulle like å se at Ford slipper hydrogenbomben på markedet.

Designen levner derimot liten tvil om hva som er på gang. Med klare linjer fra Land Rover/Range Rover, så er det ingen tvil om at Ford deler på godene internt. Designen fra F250 er kommet for å bli. Den står til svært god karakter.


I morgen kommer vi tilbake med flere godbiter fra Detroit. Amerikanerne gir seg ikke i løpet av et par dager, så i Detroit er det faktisk tre fulle pressedager hvor det hele tiden lanseres nyheter. " I'll be back".


KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON



fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!