Det nærmer seg bilutstillingen i Madrid, og Seat vil avduke sin nye stolthet på hjemmebane. Seat er som kjent en del av Audi/VW-konsernet, og har dermed tilgang på artige biter i konsernhyllene.

Tradisjoner

Seat begynner å få fine tradisjoner med morsomme biler - forrige generasjon Leon kom jo både i kjappe og i enda kjappere varianter, som i tillegg var både svært så kjørbare og underholdende.

Spesielt britene er glade det kommer en ny Leon FR; for forrige generasjon sto Storbritannia for over 40% av salget av Leon-toppmodellene. Da kunne man velge mellom bensin- og dieselmotoriserte utgaver, og diesel var mest populær.

To varianter

Også FR-varianten av den nye Leon kommer som to modeller - omtrent som moderselskapets to Golf GT-varianter. FR-fellesnevneren er et barskt ytre med bikubenetting i grillen (inspirert av BTCC/WTCC-racerbilene), store luftinntak, og et svart diffuser-opplegg integrert i støtfangeren bak. Blanke sidespeil og 17- eller 18-tommers felger hører med, det samme gjør naturligvis et knippe svarte og røde "FR"-logoer rundt omkring.

Bilen ligger nærmere bakken enn en standard-Leon, og strammere understell og friskere oppsett ellers hinter om en mer sportslig kjøreopplevelse enn den vanlige Leon - som heller ikke akkurat er blant de blauteste i gjengen.

Mer FR

Innvendig har FR et spesialdesignet skinnratt, en blank girspaktopp, instrumentskiver med hvit bakgrunn og dype og støttende sportsseter. Og selvsagt finner vi FR-logoer her også.

Vi nevnte at det kommer to FR-varianter. Den ene har konsernets nye tolitersdiesel på 170 hk og 350 Nm under panseret. 0-100 km/t tar 8,2 sekunder, toppfarten er 215 km/t, og forbruket skal være en hyggelig halvliter på mila.

GTi-motoren

Den andre varianten får konsernets toliters bensinmotor med turbo, på 200 hk. Dreiemomentet er på 280 Nm, tilgjengelig hele veien fra 1500 til 5000 o/min. Denne motoren er velkjent blant annet fra Golf GTi og Audi A3, og vi liker den veldig godt. Leon FR gjør 0-100 km/t på 7,3 sekunder, og toppfarten er 230 km/t.

Den nordiske Seat-organisasjonen styres fra Sverige, og derfra rapporteres det at de ikke - i motsetning til det vi tidligere hørte så mange rykter om - skal legge ned den lille norske Seat-armen som finnes i dag. Så det er bare å løpe til en av de fire forhandlerne for å bestille en FR!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!