Importøren så ikke noen grunn til å hente inn Peugeot 307 CC i desember i fjor; våren er et bedre lanseringstidspunkt her oppe. Vi fikk CC'en da den hadde gått uinnkjørte 2,5 kilometer.

 

Etter våre snaue 100 mil med bilen, våknet motoren noe mer til liv, men 307 CC blir aldri noe mer enn en lat cruiser med 1,6-literen på 110 hestekrefter, når den har sine 1438 kilo å dra på. Forbikjøringer anbefales ikke dersom det ikke føles strengt nødvendig. 317 900 kroner koster basisversjonen, og for det får du en grei kabriolet. Men det finnes også en toliter med enten 140 eller 177 hestekrefter - til 366 900 og 448 900 kroner. De ekstra kreftene vil nok passe både bil og understell bedre enn lommeboka di. 307 CC skal nemlig provoseres mye før akterenden gir enkle tilbakemeldinger.

 

For å finne ut av solfaktoren, setter jeg kursen fra Drammen mot de søndre delene av Vestfold, også kalt Solkysten. Den viser seg for anledningen fra sin beste side, med skyfri himmel og 10-15 gode plussgrader. Da er det ikke behov for vårlig kabriolet-trass. Vinddraget forsvinner over hodet, og med varmeapparatet på full blås og sidevinduene oppe, er det behagelig i både fører- og passasjersete - blir jeg enig med min venninne om.

 

Hennes venninne, i baksetet, trenger imidlertid vinterjakka si med hette på for å kunne kose seg noenlunde. Min medbrakte vinterjakke kan ligge ubrukt i bagasjerommet. Med taket nede krymper plassen fra 350 til 204 liter.

 

På minussiden noteres følgende pussighet: sølevann fra forhjulene skvetter inn på den strøkne dørkarmen under kjøring på vått føre. Det holder ikke. Og vi kunne ha ønsket oss en mer presis girkasse - den føles i overkant slakk.

 

Men vi liker JBL-lydsystemet med 10 høyttalere og 240 watts lydtrykk. Det øker gladfaktoren når landeveien ligger vid og åpen. Pluss også til interiøret, for gode materialvalg og gode seter.

stale.frydenlund@hm-media.no

 

Tekniske data:

Peugeot 307 CC 1,6

Motor:

R4, 1587 ccm, 16V

Ytelse:

110 hk v/5800 o/min

Dreiemoment:

147 Nm v/4000 o/min

Egenvekt:

1438 kg

Bagasjerom:

204/350 l

Forbruk EU-mix:

0,76 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

13,5 sek

Toppfart:

191 km/t

Pris:

317 900 kr

Pris toppmodellen Feline:

448 900 kr

Førsteinntrykk:

Bedagelig skjønnhet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!