Selv om Ford Mondeo begynner å dra skikkelig på årene, er den fortsatt blant våre absolutte favoritter i denne bilkategorien. Hovedgrunnene til dette, er at den tilbyr kjøreglede, komfort og god plass til en hyggelig pris.

Men Ford sliter litt med familiebilsalget - nå om dagen er det MPV-modeller som S-Max og den nye Galaxy (som kommer til høsten) som står i fokus.

Friske former

Da Vi Menn Bil deltok under presselanseringen av S-Max og Galaxy, spurte og gravde vi naturligvis om Mondeo. Vi fikk da høre at den skulle få samme designspråk som de to nevnte folkefrakterne (kanskje ikke spesielt overraskende - det ville jo vært rart om de ville lansere modeller med helt forskjellig utseende), og med mange hint fra deres Iosis-konseptbil.

Vi ble også fortalt at Galaxy og S-Max bare var en forsiktig begynnelse på et friskere formspråk fra deres side - og at Mondeo ville ta dette mye lenger.

Flott plattform

Mondeo baseres på den samme plattformen som S-Max og Galaxy. Og våre erfaringer fra presselanseringen, er at dette er et svært godt utgangspunkt. Sportsligheten er der fortsatt, men nå føles den enda mer voksen og komfortabel i tillegg.

Og når vi har fått kjenne hvor stor forskjell det er i oppsettet på disse to bilene - der Galaxy har hovedvekt på komfort, S-Max mer atletisk og sportslig - har vi all grunn til å tro at Ford klarer å sette opp neste Mondeo slik vi liker det.

Større

Slik tror Automedia neste Mondeo blir.

Våre spionfotografer har her knipset den nye Mondeo under testing. Godt kamuflert, riktignok, men vi kan jo skimte enkelte detaljer og større linjer.

Det mest tydelige, er at Mondeo vokser i forhold til dagens modell. Plattformen som brukes har ti centimeter lengre akselavstand enn dagens Mondeo, noe som i tillegg til en støere og mer komfortabel bil også gir mer innvendig plass. Dette har også positiv innvirkning på kollisjonssikkerheten.

Mer markant

Neste Mondeo får en kraftig front med markante griller, og store og markante hovedlys som nesten når ut til hjulbuene foran. Det snakkes om at sedanen skal fjernes fra programmet, og at de kundene heller får velge en kombicoupé. Da vi spurte Ford-folket om det er hold i ryktene om at de skal droppe stasjonsvogna, fikk vi en smilende benektelse som svar: - Hvorfor skal vi droppe en bil som selger godt? var svaret.

Slik tror Automedia neste Mondeo blir.

Mondeo vil fortsatt være forhjulsdreven - firehjulstrekk er i følge Ford-menneskene under vurdering, men de anser markedet for dette som såpass lite at det vil koste mer enn det smaker å utvikle det. Men siden Volvo også bruker den samme basisen, og i tillegg har et firehjulstrekksystem som fungerer godt, ville de ikke helt utelukke at det kunne komme også på Fords modeller framover.

Velkjente motorer

Motorene blir også stort sett de samme som i S-Max; oppgraderte varianter av dagens motorer, der en 1,8-liter er minste bensinalternativ og en toliter minste diesel. Toppmodellene vil få Focus ST og Volvo S40/V50 T5s turbomatede rekkefemmer på 225 hk, og PSA- og Ford-konsernenes samarbeidsprosjekt (en 2,7-liters diesel-V6).

Vi er spente på hvordan Mondeo blir. Slik det ser ut nå, ser vi ingen grunn til å grue oss til neste år.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!