Det er den klassiske Norges-svøpen: Stor bil er dyrt, og stor bil med stor motor blir avsindig. På den annen side er de luksuriøse storbilene fra Audi, BMW og Mercedes nærmest skapt for sekssylindrede maskiner. Spesielt i BMW-leiren har tonen vært: "Du må ha sekser før det blir ordentlig BMW."

 

Men etter dieselrevolusjonen er ikke alt som før. Når en toliters oljebrenner yter 163 hk og 340 Nm dreiemoment, må den vel fungere fint også i en femserie, eller?

 

Til å være en firesylindret dieselmotor, er BMW's maskin absolutt blant de beste. Men i en så forfinet bil som 5-serie blir motorkarakteren likevel den største ulempen.

Tross sine solide 1600 kg stikker stasjonvogna til 100 km/t på 8,9 sekunder, ifølge BMW. Mer interessant er det at bilen føles kraftfull nok på veien. Små gassbevegelser gir umiddelbar respons og en god følelse av kraftreserver.

 

Nå overgår faktisk følelsen de reelle kreftene, for når du virkelig trår til, har du ikke så mye å rutte med som du kanskje skulle tro. Likevel, 520d fikser både bakker og sikre forbikjøringer tilfredsstillende.

 

Når du nøyer deg med moderate gassbevegelser og lar motoren jobbe i trivselsområdet, er den støysvak og sivilisert. Men når du etterspør alt den har av pulver, fråder den litt, på typisk firermanér. Og ja, etter kaldstart og i lav fart avslører også motoren ubønnhørlig sitt sylindertall. 520d-idyllen er ikke perfekt.

 

Til en listepris like under halvmillionen (som nå inkluderer automatgir, som en kampanje) er dette den selvskrevne norgesmodellen av 5-serie. Den har kreftene som skal til, men bilen er mer forfinet enn motoren. Det er til å leve med. Tross skjønnhetsfeilene er 520d ingen snikmodell.

 

Tekniske data

BMW 520d Touring

Motor:

R4, 1995 cm3

Ytelse:

163 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

340 Nm v/2000 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,61 l/mil

0-100 km/t:

8,9 sek

Toppfart:

218 km/t

Dekkdimensjon:

225/55 R16

Egenvekt:

1600 kg

Bagasjerom:

500/1650 l

Pris fra:

494 200 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!