Formel 1 kan være en tøff verden, og alle som skal kjøre Formel 1 trenger en såkalt superlisens. Da Kimi Räikkönen skulle debutere i F1 var det mye diskusjon rundt superlisensen ettersom finnen bare hadde kjørt 23 billøp før han skulle debutere i Formel 1, men supertalentet klarte å ta superlisensen uten problemer. Og han viste med en gang at han fortjente plassen i Formel 1.

 

At noen mister sin superlisens er veldig uvanlig, men nå har det skjedd med den japanske føreren Yuji Ide.

Erfaring fra Japan

Ide debuterte i Formel 1 denne sesongen for det nye teamet Super Aguri. 31 åringen hadde gjort det bra i det japanske mesterskapet Formula Nippon, og gledet seg til å kjøre F1 for et hel-japansk team sammen med Takuma Sato.

 

Gleden ble imidlertid kortvarig for Ide. Tidlig ble det klart at han ikke hang med i tempoet til teamkamerat Sato. Verre var det at Ide stadig var involvert i snurringer og stygge ulykker ute på banen, og det toppet seg etter en stygg kollisjon med Christijan Albers på Imola.

Montagny tar over

Derfor fikk ikke Ide lov til å kjøre det siste løpet på Nürburgring, og nå har det internasjonale bilsportforbundet bestemt at han ikke får lov til å kjøre mer i år. Franske Franck Montagny tar plassen til Ide inntil videre.

 

Det er ikke bestemt om Montagny skal kjøre de resterende løpene for Super Aguri, eller om det blir en ny andrefører etter hvert. Drømmen om F1 for Yuji Ide ble imidlertid et brutalt møte med virkeligheten

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

 

Relaterte saker:

-Grønt lys for Super Aguri

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!