For en stund siden kjørte vi Cadillac CTS-V (les saken her) - en ordentlig grom bil, med 400 sinte hestekrefter under panseret.

Cadillac har sagt at de vil bli større, at de vil ha en yngre og mer sporty kundegruppe, og at de vil bli et merke som også selger et høvelig antall biler i Europa.

På god vei

De nyere Cadillac-modellene viser at de er på god vei, selv om det fortsatt er et stykke igjen før de kan måle seg med de beste europeiske og japanske statusmerkene. Men med litt drahjelp fra General Motors-konsernets øvrige merker, tror i hvertfall vi at de kan klare å nå målene de har satt.

Se bare den nye BLS - en så atypisk bil for Cadillac, men samtidig en så fin bil! Og da gjør det ikke så mye at den er bygget på Saab 9-3, at nesten all teknikken og det meste innvendig i den er hentet rett over.

Vil tukte de kjappe tyske

Cadillac vil også plage de tyske statusmerkenes prestisjemodeller; de heftige sportsversjonene. CTS-V er et godt forsøk, men de har mer på gang.

Våre spionfotografer har knipset en svært bred og høylytt CTS under testing. Med et mye mer aggressivt utseende, digre bakdekk, store eksosutblås og en motorlyd som visstnok skal være helt ulik den i en "vanlig" CTS-V, er det mye som tyder på at dette er en enda hetere CTS-variant.

505 hk

Vi har hørt rykter om at Cadillac vil lansere en Super V-serie, og at den i CTS-form vil få Corvettes LS7-motor under panseret. Den sju liter store V8´en yter 505 hk, og setter nok grei fart på bilen.

Vi blir også fortalt at neste generasjon CTS skal komme sent i 2008 (eller i 2009), og da kan jo en Super V bli en verdig avskjed for dagens modell.

Mer i vente

Er ikke 505 hk nok for deg? Da får du vente til 2010 eller 2011. Skal vi tro ryktene, jobber General Motors med en enda heftigere V8 for Corvette og andre kjappe biler. LS9-motoren er kompressormatet, den har 6,2-liters slagvolum, og hyggelige 600 hk.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!