Forrige Toyota Yaris var en stor suksess for den norske importøren, og det er liten grunn til å tro at den nye skal gjøre det dårligere. Særlig siden det meste er blitt enda litt bedre enn sist.

 

På norsk vei ble vi presentert for den foreløpige "gromutgaven", den med dieselmotoren på 1,4 liter. Turboen gjør at den gir 90 hestekrefter og masser av dreiemoment, og med det blir Yaris faktisk underholdende å kjøre. Her er det krefter nok i massevis. Vi har tidligere delt ut mange roser til Toyotas turbodieselmotorer, og deler ut enda en til denne knøttedieselen, som vi også finner i Corolla.

 

Den største antydningen til minuspoeng må bli at det ved gasspådrag støyer noe mer enn i den nevnte storebroren. Ikke så rart, med tanke på at motoren praktisk talt opererer under det store dashbordet. Det kunne ha gjort seg med noe mer støydemping her.

Stødig minibil

Ser vi bort fra støyen, er det flere positive ting å melde. Hold motoren mellom 2000 og 3000 omdreininger, og du behøver ikke å gire stort, om bilen er fullastet eller ikke. Kjøreegenskapene er betryggende. Toyotas oppskrift er like enkel som den er glup: Ett hjul i hvert hjørne gir forutsigbarhet. Understellet er relativt stivt oppsatt. Kombinert med presis styring gir det god retningsstabilitet selv på rufsete vinterføre. Å passere snørygger ved feltskifte på ubrøytet motorvei går overraskende rolig for seg.

 

Her spiller selvsagt Toyotas tradisjonelt stramt oppsatte ESP-system inn. Den elektroniske stabiliseringen griper tidlig inn etter en brå svingimpuls - eller om friksjonen glipper helt - og henter Yarisen greit inn igjen.

 

Den lille sjarmøren er lettkjørt som få. Du sitter relativt godt - og Yaris-høyt - og sikten er god alle veier. Nye Yaris er med andre ord like lett å lukeparkere som den forrige.

 

Og bilen får pluss for praktisk bakseteløsning; de kan med enkle håndgrep flyttes fram og tilbake på skinner. Bagasjerommet blir dermed mer fleksibelt, avhengig av størrelsen på baksetepassasjerene; med voksenfrakt i baksetet bør bagasjen oppbevares et annet sted.

 

Vi synes fortsatt dashbordløsningen er kurant, med digital speedometervisning midt på. Men digital turtallvisning er vi mindre glad i.

 

Småplukk til tross: Yaris er alt i alt så stødig og grei som vi regnet med at den ville bli. Og til tross for at den er liten, er den faktisk også en helt utmerket langturbil.

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

 

 

Tekniske data

Toyota Yaris 1,4 D-4D Sol

Motor:

R4, 1364 ccm

Effekt:

90 hk v/3800 o/min

Dreiemoment:

190 Nm v/1800-3000 o/min

Egenvekt:

1050 kg

Bagasjerom:

275/1086 l

Forbruk, EU-mix:

0,45 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

12,7 sek

Toppfart:

175 km/t

Pris:

220 000 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!