PRØVEKJØRT: VOLVO S40/V50 D5
Kostbare krefter
Nå får du Volvo S40/V50 med 180 råsterke dieselhester. Men trekkraften koster!
Volvo er blitt selveste diesellokomotivet i Norge. Dagens søskenpar - Volvo S40 og V50 - tilbys for eksempel med to forskjellige dieselmotorer. En 1,6-liter med 110 hk og en toliter med 136 hk. S40/V50 koster henholdsvis 253 900 og 263 900 kroner med den førstnevnte motoren. Med toliters diesel koster de 331 900 og 341 900 kroner. Mange hevder at 1,6-literen slett ikke er så mye slakkere i draget som det lavere antallet hestekrefter kanskje skulle tilsi, og mange velger da også den minste motoren og en haug sparte kroner.
Akkurat her ligger også det største problemet til S40/V50, som i slutten av mai kommer med D5-dieselen du allerede finner i en rekke andre modeller fra Volvo. Riktignok er den vanligvis 185 hk sterke oljebrenneren tunet ned til 180 hk, for å tilpasse den en femtrinns automatkasse (ikke med de mindre dieselmotorene, bare manuell girkasse der). Norske avgiftsregler slår uansett hardt til, slik at D5-versjonen havner på 448 900/458 900 kroner for S40/V50.
Med andre ord blir D5 innpå dobbel så dyr som en 1,6-liter. Da skal det tungtveiende grunner - mer enn en femtrinns automatkasse, kanskje - til for å velge den store dieselmotoren til S40/V50.
Dette vet norske Volvo utmerket godt. Derfor går de da heller ikke ut med et fastsatt salgsmål. Mye taler vel for at D5-modellen vil være mest interessant for selgere med firmabil og høye årlige kilometertall, helst over 40 000 km, siden firmabilbeskatningen da regnes ut basert på 75 % av bilens listepris.
DIESELLOKOMOTIV I 2005 solgte Volvo i alt 2400 S40/V50, hvorav 1534 (63,9 %) var 1,6D. Bare 174 stykker (7,3 %) ble solgt som 2,0D. I skrivende stund er det solgt 938 personbiler fra Volvo i år, hvorav 76,2 % er med dieselmotorer. S60 og S80 er modellene som holder best stand som bensinbiler, mens XC90 nesten bare selges med dieselmotor (94 %). |
|
Denne saken ble første gang publisert 23/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.