Volvo er blitt selveste diesellokomotivet i Norge. Dagens søskenpar - Volvo S40 og V50 - tilbys for eksempel med to forskjellige dieselmotorer. En 1,6-liter med 110 hk og en toliter med 136 hk. S40/V50 koster henholdsvis 253 900 og 263 900 kroner med den førstnevnte motoren. Med toliters diesel koster de 331 900 og 341 900 kroner. Mange hevder at 1,6-literen slett ikke er så mye slakkere i draget som det lavere antallet hestekrefter kanskje skulle tilsi, og mange velger da også den minste motoren og en haug sparte kroner.

 

Akkurat her ligger også det største problemet til S40/V50, som i slutten av mai kommer med D5-dieselen du allerede finner i en rekke andre modeller fra Volvo. Riktignok er den vanligvis 185 hk sterke oljebrenneren tunet ned til 180 hk, for å tilpasse den en femtrinns automatkasse (ikke med de mindre dieselmotorene, bare manuell girkasse der). Norske avgiftsregler slår uansett hardt til, slik at D5-versjonen havner på 448 900/458 900 kroner for S40/V50.

 

Med andre ord blir D5 innpå dobbel så dyr som en 1,6-liter. Da skal det tungtveiende grunner - mer enn en femtrinns automatkasse, kanskje - til for å velge den store dieselmotoren til S40/V50.

 

Dette vet norske Volvo utmerket godt. Derfor går de da heller ikke ut med et fastsatt salgsmål. Mye taler vel for at D5-modellen vil være mest interessant for selgere med firmabil og høye årlige kilometertall, helst over 40 000 km, siden firmabilbeskatningen da regnes ut basert på 75 % av bilens listepris.

 

 

DIESELLOKOMOTIV

I 2005 solgte Volvo i alt 2400 S40/V50, hvorav 1534 (63,9 %) var 1,6D. Bare 174 stykker (7,3 %) ble solgt som 2,0D. I skrivende stund er det solgt 938 personbiler fra Volvo i år, hvorav 76,2 % er med dieselmotorer. S60 og S80 er modellene som holder best stand som bensinbiler, mens XC90 nesten bare selges med dieselmotor (94 %).

For denne gruppen kan D5 være av interesse. For dette er en kraftpakke som leverer varer langtur-førerne setter pris på. Dreiemomentet er på mektige 350 Nm mellom 1750 og 3250 omdreininger. Akselerasjonen er det heller ingenting i veien med; 0-100 km/t tar 8,5 sekunder med S40 og en tiendedel mer med V50. Kombinert med Volvos gode seter og et komfortabelt hjuloppheng går langturene som smurt. Med samme eksteriørutseende som en T5, får dessuten toppdieselen også mer "street cred".

 

geir.svardal@hm-media.no

 


Tekniske data

Volvo S40 D5

Volvo V50 D5

Motor:

R5, 2400 ccm

R5, 2400 ccm

Effekt:

180 hk v/4000 o/min

180 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

350 Nm v/1750-3250 o/min

350 Nm v/1750-3250 o/min

Egenvekt:

1457 kg

1476 kg

Bagasjerom:

325 l

362/1257 l

Forbruk, EU-mix:

0,70 l/mil

0,70 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

8,5 sek

8,6 sek

Toppfart:

225 km/t

220 km/t

Pris:

448 900 kr

458 900 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!