Den utgående Hyundai Santa Fe må vel kunne kalles litt designmessig utfordret. Like fullt er den Sveriges mest solgte SUV, og den har også solgt godt i resten av verden.

 

Noen av designlinjene er her fortsatt, men nå ser det mer ryddig og tiltalende ut. Bilen er blitt stor - like lang som BMW X5, og samtidig bredere og høyere enn forgjengeren. Akselavstanden er også økt, og dette har gitt plass til en valgfri tredje seterad, der i hvert fall barn kan sitte greit. Da blir det riktignok ikke særlig plass til bagasje før du legger setene ned i gulvet, noe som for øvrig er svært enkelt.

Sterk og fin diesel

Interiøret imponerer med sin ryddighet og logikk, og det kjennes også bra. Hardplast er det nok av, men totalopplevelsen er likevel god. Høy sittestilling gjør at de lengste blant oss kanskje bør droppe soltaket, men gode justeringsmuligheter for ratt og sete gjør det lett å trives. Masse utstyr har den også.

 

Dieselmotoren startes opp, og den forventede kaklingen glimrer med sitt fravær. 2,2-literen er topp moderne, stillegående og sterk. Og selv om automatkassa er treg (men komfortabel i giringene) koser jeg meg. På fine veier er bilen komfortabel, støysvak og stabil. Understellet imponerer på dårlige veier, og på grusvei fungerer det nye, elektronisk styrte firehjulstrekksystemet glimrende.

 

Størrelsen og vekten merkes lite; bilen er lett å kjøre og lett å finmanøvrere. Med manuell girkasse kommer dieselmotoren mer til sin rett; det er lettere å få fram kreftene når de ønskes, selv om selve giroverføringen ikke scorer maksimalt i presisjon. Med bensin-V6 blir det litt mer fres og moro, men samtidig savner jeg det jevne draget fra dieselen.

Ryddigheten selv

Også når vi kjører Santa Fe slik biler som dette ikke blir kjørt, imponerer den. Den er ryddigheten selv, og takler det meste uten å kny. På råttent føre kan du låse kraftfordelingen til 50/50, i hvert fall i lavere hastigheter (som på Nissan X-Trail). Blir det for ille, er det greit å vite at bilen både har ESP og seks airbager.

 

Så langt alt vel. Det er bare det at større og tyngre bil, mer utstyr og større motor fører til en høyere pris. Og når man nærmer seg en halv million kroner, er det mye fint å velge mellom. Jo da, Santa Fe hører hjemme i denne prisklassen, men det kan bli tøft for Hyundai å hevde seg i denne klubben.

 

- Jo da, det er et tøft segment den skal inn i, men så er da også den nye Santa Fe mye mer bil enn forgjengeren, sier PR-sjef Stian Thrane hos den norske Hyundai-importøren. Vi er ikke uenige.

 

Det blir uansett enklere å selge den som varebil på grønne skilter, til 299 000 kroner. Det blir i hvert fall en flott arbeidsbil!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Tekniske data

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi man.

Motor:

R4, 2188 ccm

Effekt:

150 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

335 Nm v/1800-2500 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,73 l/mil

Egenvekt:

2000 kg

Maks hengervekt:

2200 kg

0-100 km/t:

11,6 sek

Toppfart:

179 km/t

Bagasjerom:

774/1582 l

Pris (fra):

457 000 kr

Førsteinntrykk:

Meget bra, men mye penger

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!