Mercedes-Benz´ pengemaskin E-klasse får en ansiktsløftning til sommeren. De ytre endringene er små, men under skallet er det skjedd en god del. I følge pressemeldingen fra Mercedes har de byttet ut eller forbedret 2000 deler i bilen.

Litt utvendig

Den nye fronten har en mer V-formet design. Frontlyktene er gjort om, og dette skal i følge Mercedes-pressemeldingen gi "en slående lyseffekt". LED-lys brukes som parklys (dette er i følge Mercedes-Benz første gang slikt blir gjort), og alle versjonene har fått sideskjørt og bakfanger fra Avantgarde-modellen. Litt større sidespeil har den også, plassert som på S-klasse.

Innvendig kan du velge nye farger, bilen har fått et nytt fireeiket ratt, og nye kontroller til klimaanlegget.

Sikrere

Mercedes´ Pre-Safe-system er nå integrert i E-klasse. I kritiske situasjoner forbereder dette systemet fører- og passasjerplassen på en krasj, ved å blant annet stramme setebeltene og rette opp seteryggene. Aktive hodestøtter er også på plass i den oppgraderte E. Disse skal redusere risikoen for nakkesleng (noe de i pressemeldingen kan fortelle at koster rundt 60 milliarder kroner årlig - bare i EU.)

Blinkende bremselys skal gi bedre varsling til de bak om å bremse, og Mercedes forteller at de også har forbedret sikkerheten i bilen på en rekke andre områder. E-klasse har gjennomgått 330 krasjtester så langt, kan de fortelle.

Ikke bare nær- og fjern

E-klasse får adaptive frontlys som også tilpasser seg etter vær, sikt og lysforhold. Xenonlysene har fem forskjellige lys-systemer, noe som gir flere mellomtrinn fra nær- til fjernlys.

Understellet er fintunet, og vi blir lovet en mer direkte styring enn i dagens E-klasse.

Sprekere

Under panseret har det også skjedd ting. E 200 CDI får 14 hk og 70 Nm ekstra (den får dermed 136 hk og 340 Nm). En ny 220 CDI-variant gir 170 hk og 400 Nm (dagens har 150 hk og 340 Nm), dreiemomentet i E 320 CDI økes fra 510 til 540 Nm, og forbruket reduseres på de alle.

På bensin-fronten skjer det også ting. E 200 Kompressor får 184 hk og 250 Nm (dagens har 163 hk og 240 Nm). S-klasses 5,5-liters V8 på 388 hk og 530 Nm blir tilgjengelig i E 500, og med denne gjør bilen 0-100 km/t på 5,3 sekunder.

Sprekeste noensinne

Mercedes´ moroavdeling AMG har selvsagt også gjort litt; E 63 AMG har en normalpustende V8 på 514 hk og 630 Nm. Dette blir dermed den sprekeste fabrikk-E-klasse noensinne.

Priser og nøyaktig lanseringsdato her i landet er foreløpig ikke klart. Men med tanke på økt motoreffekt i flere modeller, og mer utstyr enn før, regner vi ikke akkurat med noen prisreduksjon. Dagens rimeligste E-klasse begynner på 509 400 kroner (E 200 CDI sedan).

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!