Svært få er uenige i at Mercedes-Benz CLK er en pen bil. Vår følgesvenn gjennom en uke, diskré sortlakkert, sørget for å dra blikkene til seg - selv i gustent vintervær.

 

Importøren Bertel O. Steen vil gjerne selge bilen med en ganske så nett turbodieselmotor på 2,2 liter og 150 hestekrefter. I utgangspunktet høres det ut som en kjedelig historie. Mange har forventninger - eller i det minste ønsker - om V6- eller V8-brøl når kroppen plasseres i et coupésete av dette kaliberet.

 

Men milene med CLK'en ga noen aha-opplevelser. For det første snakker vi om en komfortabel bil. Ingen bombe, men heller ingen selvfølge når det er snakk om en coupé med sportsunderstell. Selv om setene ikke har riktig like mange innstillingsmuligheter som de "verste" Mercedesene, sitter du godt.

 

Den automatiske "belteserveringen" er fortsatt en snedig løsning når B-stolpen mangler, og førermiljøet er velkjent Mercedes. Men likevel hakket mindre gubbete enn den jevne E-klassedrosjen.

 

Om motoren ikke er kjedelig, inspirerer den ikke til de helt spontane gledesutbruddene. Det blir vel mye dieselbråk ved akselerasjon, og turbokreftene lar vente på seg. Riktignok er dreiemomentet på 340 Nm ved 2000 omdreininger slett ikke verst, men så er det til gjengjeld veldig tamt under. Mellom 2000 og 4500 er 2,2-literen i sitt rette element, og bør holdes her for å få ut momentet. Maksytelsen på 150 hestekrefter kommer ved 4200 omdreininger. For den som vil ha mer, finnes det en større turbodieselmotor, 320 CDI, men det får også prismessige konsekvenser vi ikke liker. Særlig ettersom prisen på vår testbil ender på 679 000 kroner med sportsunderstell og diverse annet utstyr - i til sammen 36 punkter.

 

Noen pluss i margen til tross - dersom det var en slik bil vi var ute etter, ville valget trolig falt på en kabriolet. Fint at det ikke er noen sjenerende B-stolpe her, og metalltaket er praktisk om vinteren. Men denne bilen nesten roper toppløst.

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

Tekniske data

Mercedes-Benz CLK 220 CDI

Motor:

R4, 2148 ccm, 16V

Ytelse:

150 hk v/4200 o/min

Dreiemoment:

340 Nm v/2000 o/min

Forbruk, EU-mix:

0,64 l/mil

0-100 km/t:

10,4 sek

Toppfart:

217 km/t

Dekkdimensjon:

215/55 R16

Egenvekt:

1575 kg

Bagasjerom:

294 l

Pris fra:

524 600 kr

Pris testmodell:

679 000 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!