Kampen kan synes ulik. Hyundai Sonata og Subaru Legacy er to biler med mange forskjeller. For eksempel fås Sonata kun som sedan, mens Legacy gir deg valget mellom det og stasjonsvogn. Men en viktig likhet finnes her: prisen. Og dermed spiller de i samme divisjon. Hvem vinner?

 

Sonata må tåle dommerens vrede. Men så er da også vår mann i Umbro-dress en hjemmedommer i dette tilfellet.

Undertegnedes mest minnerike Hyundai-opplevelse er fortsatt kommentaren til kraftsangeren Jan Werner Danielsen, da han i 1997 var gjest i TV2s bilprogram Grønt Lys. Hva drømmebilen hans var? Jo - Hyundai. Fordi foreldrene hadde en sånn der Accent, og den var jommen fin. Man skjønte jo, for å si det slik, at unge Jan Werner ikke var opptatt av biler! Men Hyundai har hevet seg mange hakk siden den tiden, ikke minst imagemessig.

 

Det har også Subaru gjort. Merket hinter sterkt om "rally" og "Petter Solberg". Og jeg eier en Legacy! Kjøpte den sommeren 2004. Med andre ord: i forhold til denne testen er jeg inhabil så det suser! En hjemmedommer, vil mange med rette mene. Likevel - det er begrenset hvor mye en hjemmedommer kan påvirke en kamp

 

Først Legacy. Testbilen er en årsmodell yngre enn min 2004-versjon. Og med enkelte endringer. Den viktigste er en ny tolitersbokser, spritet opp fra 136 til 165 hester. Det merkes. Legacy har videre fått elektronisk stabilitetskontroll som standard på automatmodellene. En viktig sikkerhetsdetalj, selv om jeg personlig aldri har savnet inngrepet fra datamaskinene.

 

Femte generasjon Sonata leverer også, utstyrs- og sikkerhetsmessig, hva man må kunne forvente av en bil til mellom 350 000 og 400 000 kroner. Den er blitt en voksen bil som ikke gjør skam på et merke hvis kvaliteter - men også pris - i dag stort sett er på japansk nivå.

Kampreferat

Så hva er forskjellene? Hvor er det kampen står og avgjøres? Det umiddelbare inntrykket når jeg sklir fra Legacy'e n over i konkurrenten er at koreaneren er betydelig større. Bredere. Litt mer "Franz Beckenbauer". På den annen side drar interiøret inntrykket ned til mer en norsk midtbanesliter, selv om Sonatas plast har fått en dasj karbonfiber-fake hist og her. Legacys interiør er uansett langt mer designlekkert og forseggjort.

 

1-1 etter første halvtime. Sonata virker farlig der den spiller på størrelse, mens Legacy er mer sofistikert og gjennomført sett fra innsiden. Hva så med utsiden?

 

Subaru har aldri vært kjent for sin eminente bildesign, men Legacy er etter min mening ganske pen (ellers hadde jeg jo ikke kjøpt den!). Sonata er slettes ikke stygg. Bare veldig anonym, i den forstand at den ikke har noen spesielle karaktertrekk. Du lurer på hvilken bil det er, der du nærmer deg bakfra. Tror kanskje det er en Passat eller kanskje en Honda, helt til du ser at H'en står i kursiv. Aha - Hyundai? Ja vel. 2-1 til Legacy.

 

Motormessig scorer Sonata på Legacy. 2,4-literen med 161 hk er sprekere og mer fleksibel enn Legacys oppfriskede tolitersboxer. Antallet hester er omtrent det samme, men Sonata har større volum. Ulempen er en høyere pris, på grunn av norske avgiftsregler (en rimeligere toliter kommer senere i år). Begge har automatkasser med mulighet for manuell giring. De fungerer utmerket. 3-2 til Legacy!

 

Legacy scorer også på de små, viktige detaljene. Som firetrinns varme i setene, i stedet for Sonatas ene overivrige, som får det til å lukte skinkestek etter en stund. Ved siden av tankmåleren har Sonata en pil som viser på hvilken side tanklokket er plassert. Litt stygt sagt - hinter dette om målgruppa? Derimot scorer Sonata på elektrisk setejustering og ryggesensor som standard. 4-3.

 

Det som likevel avgjør utfallet av kampen er trekksystemet. Sonatas forhjulstrekk kommer til kort mot Legacys firehjulstrekk, som gir en langt mer balansert bil, morsommere å kjøre. Når japaneren dessuten generelt sett virker mer påkostet og er mer stillegående, har den et overtak. Sonata er best i bakrommet, og dominerer i kraft av sterkere fysikk. Men på grunn av bedre teknikk og utførelse vinner Legacy likevel en komfortabel seier. 5-3. Så får heller Jan Werner og andre Hyundai-fans hevde at de ble bortdømt!

 

PS: Atle Gulbrandsen var oppnevnt som absolutt nøytral kontrolldommer. "To gubbebiler" konkluderte ungdomsopprøreren fra Hamar. "Men Subaru'en er klart å foretrekke!".

geir.svardal@hm-media.no

 

Tekniske data

Hyundai Sonata

Subaru Legacy 2,0R aut (sedan i parentes)

Størrelse (l/b/h, i mm):

4800/1830/1460

4720/1730/1190 (4665/1730 /1165)

Motor:

R4, 2359 ccm

Boxer-firer, 1994 ccm

Effekt:

161 hk v/5800 o/min

165 hk v/6800 o/min

Dreiemoment:

219 Nm v/4250 o/min

187 Nm v/3200 o/min

0-100 km/t:

10,4 sek

11,8 sek (11,4)

Toppfart:

202 km/t

193 km/t (201)

Forbruk, EU-mix:

0,87 l/mil

0,88 l/mil (0,85)

Pris:

369 950 kroner

Fra 352 900 kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!