MC-HJØRNET:

FRANSKE FIGHTERE

Lazareth er navnet på et lite, fransk selskap som har spesialisert seg på å kreere kjøretøy litt utenom det vanlige. Selv om de også gjør mye rart med fire hjul og motor, har de lagt sin elsk på motorsykler.

43b14f982d9ca.jpg
43b14f982d9ca.jpg
Sist oppdatert
img

I sin tid kreerte Honda en konseptsykkel som de kalte NAS 1000. Den var ikke kjørbar, og definitivt ikke til salgs. Franske Lazareth har laget en kjørbar variant som oppå det hele er til salgs. Dokujya er navnet, og den koster en halv million - pluss avgift...

Lazareth satser på teknologi og ikke minst design som skiller seg dramatisk fra alt annet. De tar gjerne utgangspunkt i konseptsykler som motorsykkelfabrikker har kreert som rent blikkfang, og lager sine egne kjørbare varianter.

 

De selges til entusiaster som ønsker seg noe helt spesielt - og har råd til å betale for det. Den som vil ha sitt eget navn i vognkortet på en Lazareth-kreasjon, må nemlig være ekvipert med en økonomi som tåler et aldri så lite stunt.

 

Ta f.eks. Dokujya, en V-twin-motorisert fighter som ble presentert sist vinter. 60 000 euro forlanger Lazareth. Skal du i tillegg ha skilt og vognkort, vil også myndighetene ha sitt. Men da har du en sykkel som gir deg den oppmerksomheten du alltid har ment å ha fortjent.

 

Lazareth har nemlig tatt utgangspunkt i Honda NAS 1000, et designprosjekt som vakte formidabel oppmerksomhet for to-tre år siden. Med monogaffel, én-armet bakhjulsoppheng og ekstrem design stiller den med en estetikk som ikke ligger tilbake for det ukjørbare forbildet. En kompressormatet VTR-motor sørger for at kjøreopplevelsen står i stil med utseendet.

 

img

Navnet skjemmer ingen, men draget bør få noen hver til å skjemmes på lyskrysset. Lazareths nyeste kreasjon, som de altså har kalt Roadster, er nemlig utstyrt med en kompressormatet V-sekser på 1800 kubikk.

Vi vil likevel tro at Dokujya kommer til kort mot franskmennenes nyeste kreasjon. Modellen, som i all enkelhet er døpt Roadster V6, har mange tekniske og visuelle likhetstrekk med Dokujya, men den er altså ekvipert med en V-sekser på 1800 kubikk.

 

Motoren, som stammer fra Mazda MX3, er riktignok ingen versting i originalutførelse. Men så lenge den får pustehjelp av en kompressor, skulle vi tro at effekten er grei nok. I hvert fall så grei at den Harley-produserte girkassa får nok å stri med.

 

Tilstrekkelig, svarer Lazareth når vi spør om effekten. - Ikke billig, svarer de når vi ber om en prisantydning. Tøff er den i hvert fall - åkkesom...

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 27/12 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også