img
img
img

Slik antar Automedia at Ferrari F600 Imola blir seende ut.

Først het den Ferrari 550 Maranello. Med ansiktsløftningen og større motor skiftet den navn til 575M Maranello. Men på tross av de relativt store midtlivsendringene har bilen vært i produksjon siden 1996.

Ventes neste år

Ting skjer fort i bilverdenen, også på supersportsbilfronten. Konkurrentene lanserer stadig nye, bedre, sprekere og raskere modeller, og også for et legendarisk merke som Ferrari gjelder det å holde utviklingen i gang.

Etterfølgeren til F575M ventes neste år. Vi har tidligere sett at Ferrari har testet "noe", men uten at særlige linjer har vært synlige.

Kortet Scaglietti-plattform

Nå har imidlertid våre spionfotografer vært på ferde ved Ferraris testbane i Maranello. Som vi ser, er bilen fortsatt delvis dekket til, men taklinjen og de andre store linjene er i hvertfall synlige.

Den nye bilen er designet av Pininfarina. Også hos sportsbilprodusenter driver de med plattformdeling; denne bilen er basert på en noe forkortet 612 Scaglietti-plattform.

Større og mer rommelig

Dette gjør at bilen sannsynligvis vil bli både større og mer rommelig enn dagens modell; godt å høre for de som ønsker å kjøpe en bil av dette kaliberet uten å måtte sitte trangt.

Det er også gode nyheter for de som faktisk ønsker å bruke bilen til mer enn å cruise rundt i på bulevarden for å samle misunnelige blikk. Bagasjeplass er greit - også i sportsbiler.

Seksliters V12

Under panseret finner vi naturligvis en V12 - dette er jo den nye bilen i Ferraris "toseter med V12-serie". Motoren er basert på den som sitter i 612 Scaglietti, men slagvolumet økes til seks liter.

Dermed vil den herlige motoren antakeligvis yte et sted mellom 580 og 600 hk, og på grunn av motorvolumet er det naturlig at Ferrari kaller den noe med 600. (Det å bruke slagvolumet som et element i modellbetegnelsen er jo en gammel Ferrari-tradisjon.)

Maranello eller Imola?

Og "etternavnet"? Ferrari ynder jo å sette friske navn på bilene sine. Våre kilder antar at Maranello også kan brukes på den nye modellen, men Imola er også nevnt. Vi holder en knapp på det siste - for det er jo greit å gi en bil et nytt navn også?

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!