img
img
img
img
Om du går gjennom alfabetet, er det ikke mange bokstavene Mercedes-Benz ikke har benyttet seg av. Men det ser ikke ut til å stoppe heller; de finner stadig nye nisjer de kan bygge en modell til.

G fortsetter

Det hadde lenge vært meningen at offroaderen Geländewagen/G-klasse - som har vært i produksjon i drøye 25 år nå - skulle få sin arvtaker i år eller til neste år. Men det har drøyet, og for litt siden kom meldingen om at legenden skal produseres også i årene framover.

Men Mercedes-Benz var jo allerede svært godt i gang med utviklingen av etterfølgeren, og de har valgt å skulle produsere denne i tillegg til G-klasse/Geländewagen.

Luksus for sju i skogen

Den nye modellen har fått navnet GL-klasse. Den har plass til sju, og vi loves "overflod av plass og et komfortnivå som ellers hører hjemme i luksuslimousiner", i Mercedes-Benz´ pressemelding.

Samtidig skal den ikke stå tilbake for noe i terrenget. Permanent firehjulstrekk, standardmontert luftfjæring med aktiv støtdemperstyring, og offroad-funksjoner som DSR (nedoverbakke-brems), bakkestarthjelper og et eget ABS-brems-program for offroadkjøring skal bidra til å gjøre den svært så kapabel utenfor veien.

Offroadpakke

En egen offroadpakke er også tilgjengelig; firehjulstrekksystemet har da lavserie og to diffsperrer, og luftfjæringen gir deg opptil 307 millimeter bakkeklaring ved behov.

M-klasse og R-klasse er jo to biler som vitner om at Mercedes-Benz klarer å kombinere offroadegenskaper med herlig komfort og kjøreegenskaper på grensen til det sportslige. Så vi er ikke helt avvisende til produsentens påstand om at dette skal være kombinert også i GL-klasse.

Diger og rommelig

GL-klasse blir en stor bil. Nær 5,1 meter lang, 1,92 bred, 1,84 meter høy. Dette borger også for at det kan være høyst akseptabel innvendig plass i den. De sju setene er enkeltstående, og om du ønsker mer bagasjeplass kan de to bakerste felles ned med et knappetrykk. Som femseter har du fine 1240 liters bagasjerom, og det maksimale bagasjerommet måler 2300 liter.

Store motorer

En såpass diger - og tung, vil vi anta - bil trenger jo et skikkelig kraftverk for å flytte på seg. En treliters diesel-V6 med 224 hk og 510 Nm blir tilgjengelig (i GL 320 CDI), det blir også en fireliters diesel-V8 med 306 hk og 700 Nm (i GL 420 CDI.)

Ønsker du bensinmotor, får du også to maskiner å velge mellom. GL 450 har en nyutviklet, 4,6-liters V8 med 340 hk, og GL 500 har en 5,5-liters V8 med 388 hk. Alle de fire motorene er kombinert med en sjutrinns automatkasse.

Hit i september

Den nye GL-klassen skal produseres ved siden av M-klasse og R-klasse i Alabama, USA. Og det er også i USA den får sin verdenspremiere: den skal vises på Detroit-messen i januar. Amerikanerne får også bilen først; i løpet av våren skal de første bilene rulle av samlebåndet. Men vi må vente til september før vi får den hit.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!