img
img
img
img
img
img
Tredje generasjon Renault Clio er en ålreit bil. Kanskje ikke akkurat noen stor drømmebil for Vi Menn Bil-redaksjonen, men den gjør jobben sin på en fin måte. Clio har vokst brukbart fra forrige generasjon, og størrelsesmessig - både innvendig og utvendig - nærmer den seg kompaktklassen.

Årets bil

Og den internasjonale årets bil-juryen kåret den altså til årets beste nykommer.

Men en 1,2-liters bensinmotor på 75 hk, som nok blir det vanligste valget her i bilavgiftslandet - er ikke akkurat grunnlag for de helt store hornene i panna.

Tidligere storheter

Renault har gode tradisjoner på å lage morovarianter av standardbilene. Clio har til og med vært tilgjengelig med midtplassert V6 og bakhjulstrekk - et skikkelig monster med 255 hk!

Da Renault viste fram konseptmodellen av det som skulle bli den nye Clio, viste de den i en ferdig oppfrisket Sport-modell. Og de har heller aldri lagt skjul på at denne skal komme.

Testes på Ringen

Og nå har våre spionfotografer observert RenaultSport-versjonen av nye Clio under testing på Nürburgring.

I følge Renault selv skal bilen ha en videreutviklet versjon av dagens toliter med 182 hk - med videreutviklet antar vi at det også menes mer kraft. Den nye Clio er jo en tyngre (og sikrere!) bil enn forgjengeren, og ekstra krefter høres derfor hyggelig ut. Motoren driver for øvrig forhjulene gjennom en sekstrinnskasse.

Bredt er fett

Clio RenaultSport får et mer sportslig utseende, med bredere skjermer, kraftigere støtfangere (større luftinntak foran, og med en Formel 1-inspirert diffuser bak) samt dypere sideskjørt. Lufteslisser i de brede forskjermene forer bremsene med kjølende luft, og mye tyder også på at bilen får de samme 18-tommerne som moroversjonene av Mégane.

Innvendig ventes støttende sportsseter, gripevennlig skinnratt og andre friske detaljer.

Kommer til våren

Alle tidligere erfaringer med Renaults gå-fort-modeller (og Clio-modellene i særdeleshet) gjør at vi gleder oss storlig til å få lagt kjørehanskene på den nye RenaultSport-Clio´en. Vi må riktignok vente til vårparten før noe slikt er mulig.

Så må vi benytte anledningen til å spekulere litt: Renault har jo også andre, morsomme motorer på hylla. Hva med en Clio med Méganes turbomatede toliter på 225 hk? Og når kommer V6-versjonen? Uansett - vi gleder oss!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!