Få, om noen R-sykler kan stille opp mot CBR 600RR når det gjelder kjøreegenskaper. Suveren balanse, nøytrale svingegenskaper og fjellstøtt chassis bidrar til en landeveisatferd som er helt topp. I en klasse der forskjellene er minimale, hever riktignok ikke CBR seg dramatisk over konkurrentene, men vi har i hvert fall ikke opplevd bedre kjøreegenskaper på en masseprodusert R-sykkel.

 

Vi har heller ikke opplevd bedre bremser. Når det gjelder presisjon og effekt er CBR-bremsene av ren racingstandard. De er så bra at det nesten er morsomt å bremse...

 

Når vi sier at motoren ikke lever opp til de suverene kjøreegenskapene, må det ses i lys av at R-konkurransen er beinhard og at enkelte 600-kubikkere har mer å by på. Spesielt i mellomregisteret mangler CBR-motoren litt drag, sammenliknet med de nærmeste konkurrentene.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Når det gjelder kjøreegenskaper, er CBR 600RR best i klassen. Med litt provokasjon er den heller ikke vanskelig å få opp. Men den kunne hatt litt mer drag.

Først når turtellernåla passerer 8000 omdreininger, våkner rekkefireren skikkelig - og da er det virkelig liv i leamikken. Vi er overbevist om at CBR-karakteren funker utmerket på bane. Skal man utnytte kraftpotensialet på landeveien, fordrer det imidlertid høy aktivitet med gir og gass.

 

Når man etablerer seg i CBR-sadelen, oppleves ergonomien umiddelbart som ekstrem. Lavt styre og forholdsvis høyt sete gir en foroverlent og nesten krampaktig sittestilling som skaper skepsis til komfortkvalitetene. Imidlertid viser det seg at CBR slett ikke er så ille som førsteinntrykket skulle tilsi. Faktisk funker den helt ålreit til milevis befordring i pent, norsk tempo.

 

Skal vi pirke, har vi litt for sterk følelse av å sitte oppå sykkelen, men så lenge det ikke går ut over den generelle komforten, tolererer vi det. Vi har opplevd R-sykler med langt dårligere komfort enn CBR 600RR.

 

CBR er lettkjørt og imøtekommende, hvilket gjør den til en anvendelig bruksmotorsykkel. Dessverre bidrar det forholdsvis tamme mellomregisteret til at motoren må stresses for at den kan få vist hva den er god for. Det betyr ikke all verden, men i konkurranse med perfeksjonerte gateracere - som også har draget på midten - bidrar det til at vi velger dem fremfor CBR.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Pris/effekt/vekt: 149 900 kr/117 hk/163 kg

+ Nydelige kjøreegenskaper

÷ Middels motor

= Chiptrimming og Slip-on-potte, så blir det helt perfekt

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!