Vakker er den kanskje ikke, men det er heller ikke hensikten. Bortsett fra baklykta som BMW selv hevder har en organisk form, har tyskerne bestrebet seg på å gi K 1200R en maskinell utstråling. Det har de klart. Den er massiv, mektig og oser av rå kraft.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

RASK:

Selv om K 1200R er raskere enn det meste, har man god kontroll med kreftene. Likevel trengs det ikke rare provokasjonen for å få luft under forhjulet.

Uansett hva slags sykkel det er snakk om, er 163 hester sterkt. I nudistklassen er det helt verst! Selv om den er større og tyngre enn streetfightere flest, stiller K 1200R med effekt som overgår alt annet uten kåpe. Når man vrir gasshåndtaket, kvitterer motoren med et massivt moment som formelig sparker ekvipasjen av gårde. Det barker i vei så tanngarden blottes i et fett glis. Draget akkompagneres av en markert firerlyd som sender isende trimmingsfølelse - langt inn i ryggmargen. Opplevelsen er rett og slett brutal!

 

Likevel skal det en del til før det blir dramatisk. Mens andre fightere sparker forhjulet høyt til værs bare man rører gassen, sørger BMWs lange akselavstand for at hjulet stort sett holder seg på matta. Vil man være raskest ut av lyskrysset, er det bare å vri til - uten frykt for at man ankommer neste med bakhjulet først

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

ORGANISK:

Mens resten av sykkelen oser av maskinell kraft, har baklykta fått en organisk form.

K 1200R har altså draget - akkurat slik streetfightere skal ha. Men den har også humane kvaliteter. Selv om den ikke stiller med verdens beste vindbeskyttelse, sørger massiv fysikk og behagelig sittestilling for at den funker utmerket på tur. I denne sammenheng skal fjæringen nevnes. Vårt testeksemplar var nemlig utstyrt med elektronisk justering av fjæringen, en BMW-patent som tilbys som ekstrautstyr. I "komfortposisjon" bidrar den til at sykkelen formelig svever over ujevnhetene. Dukker det opp en sving eller ti, omkalibreres fjæringen enkelt ved hjelp av et par tastetrykk på venstre styrehendel. Det funker.

 

K 1200R er i det hele tatt en avansert motorsykkel. Bl.a. er den utstyrt med "Duolever", et unikt forhjulsoppheng som ble lansert i fjor. Opphenget behandler underlaget med myk følsomhet, uten at det går ut over presisjonen. Vi liker også varmeholkene. En uvurderlig detalj når man frister motorsykkeltilværelsen under nordiske kjøreforhold. I sedvanlig BMW-stil inneholder utstyrspakka også servoassisterte ABS-bremser. Meningene er delte om servosystemet. Noen har sansen for den hysteriske effekten. Andre, deriblant undertegnede, lar seg irritere over den giftige ufølsomheten.

Sportsmodus

Kombinasjonen av råsterk motor og stabile kjøreegenskaper bidrar til sportslige kvaliteter på høyt nivå. Den foroverlente ergonomien med smal tank og bredt styre gir godt grep om sykkelen. Tross myk fjæring og ekstrem stabilitet, er den både kjappstyrt og presis. Setter man fjæringen i sportsmodus, stiller tyskeren med veiegenskaper som knapt ligger tilbake for nedslipt R-materiell.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

STANDARD:
De ovale instrumentene som i sin tid ble lansert på R 1200GS, er i ferd med å bli standard på flere BMW-modeller - deriblant K 1200R.

Likevel har vi våre små bemerkninger. For det første opplevde vi ikke girkassa som spesielt smidig. Til tider irriterte vi oss også over den markerte "av-på"-tendensen i gasshåndtaket. Selv om det gikk fort for seg, synes vi også at et forbruk på over 0,7 liter var i drøyeste laget. All den stund vi etablerte oss på et eksemplar med null kilometer på meteret, legger vi likevel ikke altfor stor vekt på dette. Ting går seg gjerne til med litt innkjøring.

 

Når sant skal sies, skred vi til K 1200R med store forventninger. Tross alt er den bygd over samme lest som 1200S, verdens beste og mest avanserte sportstourer. BMW-nudisten innfridde. Den er stor, sterk, barsk og bra. Men at den skulle være så brutalt morsom, hadde vi ærlig talt ikke ventet.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Modell:

BMW K 1200R

Motor:

Firesylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

1157 ccm

Effekt:

163 hk/10 250 o/min

Dreiemoment:

127 Nm/8250 o/min

Kraftoverføring:

6 gir/kardang

Dekk f./b.:

120:70ZR17 / 180:55ZR17

Kjøreklar vekt:

237 kg

Setehøyde:

820 mm

Tankvolum:

19 liter

Aks. 70-130 km/t:

4,4 sek. (5. gir)

Turtall, 100 km/t høygir:

3900 omdreininger

Testforbruk:

0,74 liter/mil

Pris:

Kr 214 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!