img
img
img
Tyske Hartge har flere ganger tidligere transplantert motorer fra en stor BMW-modell ned i mindre biler, og dermed kreert en rekke unike "hybridbiler" med bare BMW-biter.

På fjorårets Essen-messe viste Hartge fram en heftig prototyp; en 1-serie med en femliters V8 under panseret.

Nå er bilen tilgjengelig for kunder.

450 hk i 1-serie

BMWs femliters V8 er en stor maskin. Og etter Hartges behandling - som inkluderer modifisering av sylindertoppene, nye kamaksler og ny motorstyring - blir den ikke akkurat mindre.

Hartge H1 5.0 har 450 hk og 510 Nm å rutte med, noe som gir den 1445 kg tunge bilen hyggelige fartsressurser.

0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder, og toppfarten skal være 300 km/t.

Ikke bare-bare

Det kreves en del arbeid for å få plass til en stor V8 under panseret på 1-serie. Hartge har utviklet en egen mellomaksel, en sekstrinns manuellgiret transaksel og nytt bakhjulsoppheng.

Sammen med deres egenutviklede sportsunderstell - som både testes på Nürburgringen og på tyske Autobahn - skal kjøreegenskapene være i tråd med effekten. Og 30 millimeter lavere bakkeklaring bidrar jo også til et tøffere utseende.

img
img
19-tommere og kjempebremser

Hartges egne 19-tommere er på plass, med 235/35-dekk foran og 265/30-dekk bak. Og bak disse har de fått plass til et sett monsterbremser; 380 millimeter store skiver med åttestemplede kalippere burde gi tilstrekkelig retardasjon.

Nytt eksteriør

Utseendet må selvfølgelig stå i stil til prestasjonene. Hartge leverer et komplett stylingsett til bilen, med ny frontfanger, en ny støtfanger bak der de to eksosendestussene stikker ut i midten, og en liten hekkvinge.

Innvendig får du dype racingstoler, et nytt og mer gripevennlig skinnratt, en haug med karbonfiberpaneler og aluminiumsdetaljer som pedaler og girspaktopp. En speedometertavle gradert til 320 km/t hører jo også med.

Besøk www.hartge.de for mer informasjon.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!