BMWs firehjulstrekksystem xDrive så vi første gang på 2004-modellene av X5 og X3, men nå kan kundene som sverger til sedan- eller touringmodellene glede seg over at det blir tilgjengelig også her. 525xi og 530xi kommer i juni. Pristillegget i forhold til normal modell blir på cirka 40 000 kroner, og du får det kun kombinert med manuell girkasse. Det gamle systemet hadde 38 % trekk foran og 62 % trekk bak, mens i dag fordeles kreftene lynraskt ved hjelp av en multippelplate-clutch, også før hjulspinn oppstår. Clutchen reagerer på 100 millisekunder, mens tidsforsinkelsen ved trykk på gasspedalen er det dobbelte.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

På isbanen i Rovaniemi var vi fort ute å kjøre med DSC-systemet utkoblet. Egentlig var det aller morsomst å kjøre med kun DTC på, siden det ga friere spillerom for hjulspinn og moro, uten at det ble for mange besøk i snefonnene.

Kreftene mellom akslingene fordeles på bakgrunn av styringsvinkel, akselerasjon, bremsing og bilens rotasjon. I ekstreme tilfeller vil faktisk de to akslingene være helt utkoblet fra hverandre. For eksempel vil du kun ha trekk på bakre aksling ved lukeparkering.

Samarbeider med DSC

Like interessant er det at xDrive jobber sammen med DSC-systemet (elektronisk stabilitetskontroll). Sammen sørger de for en kontrollert atferd, der effektive tiltak settes inn mot under- og overstyringer, noe vi fikk prøve selv på en isbane i finske Rovaniemi. En hard venstre-høyre-unnamanøver ble foretatt på piggfrie vinterdekk, uten at vi mistet kontrollen over 530xi'en vi kjørte, mens det var umulig å unngå snurr når bare firehjulstrekken var innkoblet.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Av praktiske hensyn er drivkjedet i xDrives effektdeler i X5 og X3 erstattet av et sylindrisk tannhjul i 5-Serie xi, men i prinsippet arbeider systemene på samme måte.

Ved en sterk overstyring vil motoreffekten sende mer kraft til forakselen, mens det motsatte skjer ved understyring. Er ikke dette nok, griper også DSC inn, og bremser hvert enkelt hjul individuelt. Det skal legges til at systemet ikke griper inn så fort og brutalt som hos de fleste andre bilmerker.

 

Mens X3 og X5 bare har to innstillingsmuligheter - DSC på eller av - byr 5-serie på en tredje: Dynamic Traction Control (DTC). Dette antispinnsystemet gir deg som fører enda mer spillerom enn DSC-systemet; du kan kjøre mer sportslig på glatt føre, med mer hjulspinn og større avdriftsvinkel, før elektronikken griper inn. Med andre ord - økt manuell kontroll og kjøreglede, uten at det går for mye på bekostning av sikkerheten.

Moro og trygt

Når du starter bilen, er alle systemer inne. Et lett trykk på DSC-knappen kobler ut selve stabilitetskontrollen, og etterlater antispinn og firehjulstrekk. Holdes samme knappen inne i tre sekunder, er det kun firehjulstrekken som er aktiv.

 

Selv om BMW med dette ivaretar muligheten for aktiv kjøring uten for mye overstyring av elektronikk, er sikkerheten fortsatt i høysetet. Oppstår en situasjon der du for eksempel må bråbremse, leser datastyringen dette og gjeninnfører fullt program med DSC.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

BMW kommer i vår med nye og forbedrede rekkeseksere i 523i, 525i og 530i.

I løpet av våren kommer BMW også med nyutviklede rekkeseksere du vil finne i 523i, 525i og 530i. Veivhus i magnesium og valvetronic skal besørge ytterligere yteevne og dynamisk kraft, sammen med redusert bensinforbruk.

 

I 523i er sekseren vokst fra 2,2 til 2,5 liter, og momentet er økt med 20 Nm til 230 Nm. 95 % er tilgjengelig fra 1500 til 6000 omdreininger i minuttet. I 525i har den nye 2,5-literen fått 26 hk ekstra, mens treliteren i 530i har økt effekten med 27 hk. Momentet har fått mindre økninger i disse motorene, og leverer over et noe bredere register enn før.

 

geir.svardal@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!