Totalt streetfighterhekta som han var, lot han seg ikke be to ganger. Med en iver som formelig strålte gjennom visiret, la han i vei.

I håp om at iveren ikke ville avstedkomme altfor stor dramatikk, satte vi oss ned i påvente av en subjektiv bedømmelse av fighteregenskapene. Hvis den ikke holdt mål, ville ikke entusiasten være nådig. Han kom tilbake med blankt blikk og blottlagte tenner: - Den går utrolig bra!


Likevel var det altså komforten som overrasket mest. Prøveturen endte med at vi måtte spørre Yamaha-importøren hvor mye de skulle ha for den blå demosykkelen etter endt test


Klikk for å se større bilde i nytt vindu

TØFF UTENPÅ: Fazer 1000 oser av spartansk aggresjon. Visst er den aggressiv, men kreftene er lette å tøyle, og den er en bekvem og svært underholdende streetfighter.

Helt siden vi første gang stiftet bekjentskap med Fazer 1000 på spanske småveier, har vi hatt sansen. Den råsterke rekkefireren leverer kreftene over et bredt område. Den er smidig på bunnen, sterk i mellomregisteret og nesten dyrisk på toppen. Likevel leveres effekten på en human måte.


Fazer finner ikke på noe bøll, dersom den ikke blir provosert. Lav vekt og kort avstand fram til styret gjør den også letthåndterlig - akkurat slik streetfightere skal være. Stabilt chassis med gode fjæringskomponenter og bra bremser sørger for veiegenskaper tett opp mot R-klassen.


Etter hvert er det blitt flere korte møter med den, og vi har kost oss hver gang. Noen mil er det også blitt, uten at den har vært utsatt for de aller største turutfordringene. Tidlig i sommer valgte jeg imidlertid Fazer som befordringsmiddel på en lengre Nord-Norge-reise, og da utviklet den positive holdningen seg til ren begeistring.


Tross udiskutable fighterkvaliteter, viste den seg fra en svært bekvem side. Avslappende sittestilling, grei vindbeskyttelse og momentsterk motor funket utmerket til kosefart på E6. Da jeg tok av fra transportåren og la an til en aldri så liten sportsopplevelse i vakker kystnatur, opplevde jeg en særdeles fornøyelig maskin som virkelig hadde draget.


Dagsetappen ble på nærmere 100 mil - bokstavelig talt i regn og solskinn. Vel fremme var kjørelysten fremdeles dominerende. I tilsvarende situasjoner tidligere har jeg vært glad over å være fremme, selv med langt mer turkalibrert materiell.


Av en eller annen merkelig grunn er ikke Fazer 1000 blitt den store salgssuksessen her hjemme. Mulig at mange synes en prislapp på nærmere 170 000 er i drøyeste laget for en "naken" motorsykkel. Vi skal ikke bestride det, men til sportslig underholdning, med en aldri så liten tur attåt, finnes det få sykler som matcher Fazer 1000.

 

Yamaha FZS 1000 FAZER

Pris/effekt/vekt: 164 600 kroner/143 hk/208 kg

+ Motor/sportsegenskaper/komfort

÷ Ryktene om en avløser

= Streetfighter med stil

 

 

 

 

 

 

 

 

jon.a.lystad@c2i.net

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!