Selv om motoren stammer fra den lille streetfighteren Hornet, sørger lengre akselavstand og omfangsrik kåpe for at CBF 600S fremstår som en velvoksen sportstourer.

Med ensfarget lakk, blottet for fargerike detaljer, ser den riktignok ikke spesielt fancy ut, men turfolk er gjerne voksne motorsyklister uten det helt store behovet for å vise seg frem. I en verden full av frekke sportsmaskiner, antar vi at Honda vet hva de gjør når de satser på tidløse linjer og diskret dekor.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

VOKSEN DISKRESJON: I formgivingen av CBF 600S har Honda gått diskret til verks. Likevel er det snakk om en voksen motorsykkel med turegenskaper og komfort som matcher langt større materiell.

Mellomklassesyklene har slått til for fullt i Norge nå i år. Følgelig har vi valgt to varianter av arten til langtest, for å se om brukskvalitetene matcher større og dyrere materiell. En av kandidatene er altså CBF, og allerede nå kan det konstateres at Hondaen innehar turkvaliteter som lever opp til eksteriøret.

Umiddelbart etter at vi fikk den i hende, tok vi den nemlig med på en 130-mils tur til Nord-Norge. Et todagers stunt som den taklet med overbevisning.
- Sportstourer, sier Honda.
- Nydelig tursykkel, utbrøt undertegnede da han ankom Harstad etter å ha tilbakelagt halve Norge på langs.

Voksen fysikk, god beskyttelse og ikke minst avslappende ergonomi, bidro til at turen var en ren nytelse. Det faktum at motoren leverte smidige krefter som eliminerte behovet for stressete giring var også et klart pluss i turbildet. Litt høyfrekvente vibrasjoner på høyt turtall kunne riktignok spores, men i det moderate tempoet var det aldri plagsomt. I det hele tatt opplevde vi CBF som en svært bekvem sykkel som mer enn innfridde våre komfortmessige forventninger.

I skrivende stund har vi hatt CBF i hende i drøye to uker. Etter Nord-Norge-turen, har den stort sett gjort transporttjeneste til og fra jobb. Tross fysikken er den både lettkjørt og nøysom. De få sportslige utskeielsene den til nå har vært utsatt for, har den også taklet greit.

Likevel må vi medgi at den ikke har vært førstevalget til slik bruk. I løpet av de siste ukene har nemlig testgarasjen vært okkupert av sykler som er langt mer egnet for ettermiddagslige utblåsninger. Men CBF har bevist kvaliteter som trivelig og bekvem allrounder.

Etterhvert som den nå frister en ensom tilværelse i garasjen og vi ikke har annet å ty til, vil det vise seg om den evner å gi oss den emosjonelle avkoblingen vi har behov for. Så langt lover den godt.

 

Honda CBF 600S:

Pris/effekt/vekt: Kr 109 900/76 hk/196 kg

+ Komfort/stabilitet
÷ Ingen snur seg etter den
= Trivelig traver

 

 

 

 

 

 

 


 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!