Jeg er for lengst kommet forbi det stadiet der jeg etablerer meg på en Harley i andektig fryd over et av MC-verdenens største ikon. Som motorsyklist forlanger jeg det samme av en Harley som av en hvilken som helst annen sykkel. Også Harley har innsett at kundene stiller tilsvarende krav. Det er slutt på den tiden da man måtte betrakte Harleyer som verdens dyreste halvfabrikat. En moderne Harley konkurrerer glatt med det beste som japanerne hoster opp. På enkelte felt er den bedre.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

MIDT PÅ TREET: XL 1200 ligger "midt på treet" i Harleys program. Den er lettere og billigere enn de mektige 1450-kubikkerne, og den har mer motor enn den prisgunstige 883-utgaven. Men det er i grunnen alt den har. Vi foretrekker 883...

Følgelig var det med splittet inntrykk jeg leverte tilbake XL 1200 etter en tre dagers test. En planlagt tur med passasjer måtte avbrytes fordi eksosrypa, bare etter få mil, proklamerte at baksetet var for ille. Minimal polstring og en utforming som fordret at vedkommende måtte låse armene rundt min gryende pondus, bidro til at turen ble avbrutt - nesten før den hadde begynt.

Et konstant irritasjonsmoment var også den utstikkende luftfilterboksen som var i konstant konflikt med høyre kne. Dagen før jeg skulle levere sykkelen tilbake, hengte også choken seg opp. Selv om jeg ikke har opplevd det på tidligere Harleyer, og neppe vil oppleve det igjen, nørte det opp under en gryende irritasjon. Under testen hadde jeg også merket meg varsellamper som var omtrent usynlige i sollys og et motordeksel som begynte å bli stygt, grunnet konstant berøring med venstre hæl.

Selv om jeg synes at pepper'n er fortjent, har XL 1200S sine gode sider. Jeg snakker i første rekke om den nyutviklede motoren. Den er sterk og livlig og bidrar i stor grad til at XL, tross irritasjonsmomentene, kan by på en god del kjøreglede. Girkasse og bremser er også av en standard som ligger godt over customsnitten. Jeg satte også pris på de selvavbrytende blinklysene som Harley holder fast ved. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor andre produsenter har kuttet ut denne fornuftige detaljen.

XL 1200 har det som skal til for å bli en god motorsykkel. Den har motoren, bremsene og kjøreegenskapene. Den nøytrale sittestillingen, med behagelig plasserte fothvilere, funker også bra. Moderat forbruk og funksjonelle betjeningsorganer gjør XL til en fornuftig motorsykkel. Selv om mye er bra, lider den imidlertid under irriterende detaljer som trekker ned. Jeg har absolutt sansen for Harley, men entusiasmen er ikke så stor at jeg ser gjennom fingrene med den slags - bare fordi det står Harley på tanken...

 

Harley-Davidson XL 1200 Custom

Pris/effekt/vekt: Kr 165 900,-/70 hk/251 kg
+ Motor/bremser/kjøreegenskaper
÷ Passasjerplass/detaljløsninger/pris
= Bra sykkel men detaljene trekker ned

 

 

 

 

 

 

 

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!