Klikk for å se større bilde i nytt vindu

KOMFORT PÅ GRUS: Om den mangler litt på å oppfylle grus-

puristenes krav, stiller XT med egenskaper som gjør den til en

trivelig og dugandes allrounder - både på asfalt og grus.

I stedet for å satse på lav vekt og avanserte terrengegenskaper har nemlig Yamaha forsøkt å få fram gode allroundegenskaper. "Et robust og fornuftig alternativ til de sportslige enduroene," hevder de.

 

I et slikt perspektiv har vi sansen for Yamahas nye enduro. Dette er nemlig ingen sykkel etter terrengpuristenes hjerter. For det første stiller den med fysikk og pondus som gjør terrengøvelser til en heller slitsom foreteelse. For det andre har Yamaha vært moderat med effektuttaket. 48 hester er ikke noe som får garvede grusgassere til å tenne. Imidlertid bidrar det til at motoren blir snillere og mer imøtekommende i daglig bruk - hvilket er Yamahas hensikt.

 

For oss som bare har begrenset erfaring med grovmønstrede terrengverstinger, er XT et ålreit bekjentskap. Behagelig sittestilling, med relativt bredt sete og myk fjæring, gjør den til en kurant tursykkel. Under den slags befordring setter vi også pris på at sykkelen gir et mer massivt inntrykk enn offroadere flest. Det faktum at motoren serverer mykt og anvendelig dreiemoment, gjør den til en svært vennlig og trivelig bruksmotorsykkel.

 

Når vi derimot entrer grusunderlag, begynner sykkelen å tilkjennegi sine enduromessige begrensninger. Motoren, som i sin smidige velvilje funker fint under normal bruk, er ikke noe råskinn. Har man til hensikt å jage svinger så småpukken hagler, finnes det mer spenstige kandidater. Men de har altså sine svakheter. Puslete fysikk, rå motor og sete som minner mest om en seks uker gammel kneip funker best for spesielt interesserte. Vi som er mer opptatt av bekvemmeligheter enn puristisk råskap, kan få mang en støvete trivselsstund på den robuste Yamaha'en.

 

Det er feil å kalle XT en gatesykkel i enduroham. Selv om den er mer massiv enn de fleste artsfrendene, har den mye endurosjel i seg. Føreren sitter høyt og bredarmet, med godt grep om sykkelen. I byen er den lettkjørt. På asfalt briljerer den med fin stabilitet og sikre egenskaper. På lengre turer danker den ut alt annet med grovmønstrede dekk.

 

En enduro for amatører som vil forbedre grusferdighetene, eller en bekvem bruksmaskin for enduroentusiaster som ikke lenger gidder å grave setet ut av rumpa? Kall den hva du vil. Vi har i hvert fall sansen.

 

Pris/effekt/vekt: Kr. 95 600,-/48 hk/165 kg

+ Komfort/allroundegenskaper

- Ingen versting

= Enduro med mer

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!