img

Rakettnavnet, med tretall bak, indikerer at monsteret
er utstyrt med tresylindret motor. En motor som er
utviklet ene og alene for denne sykkelen

Motorsyklister med kubikk i blikket og sans for de helt store gleder har fått noe nytt å sikle på. I høst lanserte nemlig Triumph sin aller første cruiser. Med tresylindret motor på 2,3 liter, er Triumph Rocket III tidenes største masseproduserte motorsykkel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img

Med tresylindret motor på 2,3 liter, er Triumph Rocket III tidenes
største masseproduserte motorsykkel.
Med 143 hester drar den fra 0-100 km/t på under tre sekunder.

Den heter altså Rocket, et navn som ikke umiddelbart leder tankene i cruiserretning. Men Rocket har kapasiteter som gjør at britene ikke behøver å ty til bortforklaringer når de blir konfrontert med navnevalget. Med effekt på 143 hester og et dreiemoment det trengs hele to Harleyer for å matche, stiller den med ytelser som er rakettnavnet verdig. Tross kjøreklar vekt på borti 400 kilo, evner motoren å sparke ekvipasjen fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder. Visstnok skal det være fordel å ha noen bak, for da spinner ikke hjulet så lett...

 

 

Rocket III har altså "power'n" som trengs for å vise verden bakhjulet. Da er det selvsagt gildt at bakdekket er blant det bredeste som noensinne har prydet en motorsykkelfelg. 240/50-16, må vite. Selv en sportsbil kan bli blå av misunnelse.

 

img

Allerede nå tilbyr Triumph et rikholdig
tilbehørssortiment som får Rocket til å se enda tøffere ut.

Tross fedmen, påberopes Rocket III å være kjørbar. For å få ned akselavstanden, har Triumph plassert motor og girkasse ved siden av hverandre. Dette har, ifølge Triumph, gjort sykkelen smidig og lettkjørt. Vel, med 2294 kubikk mellom beina, antar vi at den fordrer en viss muskelinnsats åkkesom.

Størst

Kjørbar eller ikke: Triumph Rocket III er den nye kubikk-kongen. En konge som helt sikkert vil få en kongelig pris. I skrivende stund vet vi ikke hvor mye den vil koste, men med vårt kubikk-baserte avgiftssystem blir den ikke billig. For velbeslåtte entusiaster, med pungen stinn og et kubikkfiksert sinn, kan det likevel være et pluss.

 

Når man blar opp et ukjent antall hundre tusen for å være stor, har man fortjent å bli størst. Stiller man på streeten med en Rocket, er det liten risiko for å møte noen som er større - i hvert fall i år...

 

img

Den stiller med motorsykkelverdenens feteste bakdekk,
hvilket strengt tatt er nødvendig for å plante dreiemomentet
i asfalten. Fornuftig nok er den også utstyrt med kardang.

Så kan man saktens lure på hva Triumph tenker når de lanserer en slik sykkel. Når de bruker millioner av høyt kursede pund for å få fram en sykkel som bare de færreste har råd til. Når de legger ned enorme ressurser i å utvikle en motor som ikke er egnet til stort annet enn å få fart på et monstrum av en motorsykkel.

 

Når de mobiliserer det de har av kompetanse i å lage en cruiser som kommer til kort i forhold til det meste, både når det gjelder kjøreegenskaper og komfort. Kanskje de rett og slett har lyst til å være størst...

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!