img

Som vanlig går BMWs rekkesekser utrolig mykt og

smidig. Takket være variabel innsuging "bi-Vanos",

trekker den brukbart fra lavt turtall.

I Vi Menn Bil nr. 5/2003 fikk BMW mye og fortjent skryt for sin nye 5-serie. I den testen ble vi utstyrt med den største av de tre motorvariantene som foreløpig er tilgjengelig, den 231 hk sterke 530i.

 

 

Men takket være norske bilavgifter som straffer motorvolum og -effekt unødvendig hardt, er det nok 520i som blir favoritten her hjemme.

 

 

Bilen starter på rundt 450 000 kroner, men de fleste kunder vil nok gjerne putte på litt utstyr, slik at vi tipper 500 000 er reell "utgangspris" for en typisk utstyrt 520i.

 

 

Når det gjelder ovasjonene til veiegenskaper og presisjon, kan vi bare videreføre de til 520i-modellen.

 

 

Det samme gjelder det utradisjonelle, men etter vår mening vellykkede designet. BMW 5-serie får mange og fortjente blikk etter seg.

 

 

Det store spørsmålet er imidlertid om den "lille" bensinsekseren på 2,2 liter klarer å flytte på den rundt 1500 kg tunge bilen. 170 hk ved 6100 o/min og 210 Nm ved 3500 o/min er bra, men ikke all verden.

 

 

img

18-tommere er tøft, men 275/

35-18 tar knekken på kjøre-

komforten. 17-tommere er et

bra kompromiss, tipper vi.

Bilen oppleves aldri som lynrask, men når du lar motoren få litt turtall, har du et effektivt fraspark til rådighet. 3. gir har brukbare forbikjøringsreserver.

 

 

Girkassen er sekstrinns, men 6. gir er et overgir uten særlig effekt. Det er nok mest tilpasset kjøring i utlandet ved høyere hastigheter. Riktignok får det ned turtallet også ved norsk motor- og landeveiskjøring, men det blir såpass lavt at bilen føles kraftløs.

 

 

Dessuten går BMWs sekser fortsatt like silkemykt, slik at den ikke føles anstrengt i 5. gir. Vi tipper mange av kundene vil velge BMWs nye sekstrinns automat, og etter vår mening gjør de ikke noe dumt i det.

 

 

I høst kommer også "mellommodellen" 525i med sekser på 192 hk - også det en interessant motor i Norge - samt den råsterke 545i med 333 hk 4,5-liters V8. Du skal ikke se bort fra at vi forsøker å tigge til oss en tur i en slik...

 

Tekniske data: BMW 520i

Motor: R6, 2171 kcm

Effekt: 170 hk ved 6100 o/m

Dreiemoment: 210 Nm ved 3500 o/m

Dekk: 225/55 R 16

Egenvekt: 1485 kg

0-100: 9 sek

Toppfart: 230 km/t

Pris: kr 450 000 +

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!