Langtest: BMW R 1150 Rockster
STEINTØFF
Den heter Rockster og den er steintøff. I hvert fall syntes vi det, da vi rekvirerte BMWs nye roadster for en langtest. I ettertid kan det konstateres at også egenskapene holder mål.
ENSOM FORNØYELSE: Rockster er i sitt ess når den får vise hva den kan på ensomme landeveier. Herlig motor og morsomme kjøreegenskaper gjør den til en fryd på svingete asfalt. Få sykler passer bedre til en fornøyelig egotripp en varm ettermiddag. |
Til tross for sitt puristiske roadsterutseende, er Rockster stor og massiv. Faktisk virker den så diger at enkelte i kollegiet ga uttrykk for at den ikke var noe godt valg for et sesongmessig comeback etter lang tids kjøretørke. Men altså: Etter noen kilometer på den tøffe sykkelen, var ikke det noe tema lenger. Snarere var det en positiv aha-opplevelse som kom til uttrykk.
Undertegnede, som var ansvarlig for at Rockster ble husvarm i redaksjonen, var heller ikke udelt positiv innledningsvis. Men da sykkelen ble returnert til BMW-importøren etter endt testperiode, var det med et visst vemod. Den bredarmete ergonomien, som umiddelbart fortonet seg som ubrukbar, ble etter hvert helt naturlig. Motoren, som noen uker tidligere hadde virket halvsløv, hadde våknet til liv fra en trang innkjøringstilværelse. De ufølsomme bremsene, som i utgangspunktet avstedkom irritasjon, var til å leve med.
FLASS: I stedet for passasjersete, har BMW-designerne puttet på en sølvfarget plastplate. Videre vakker er den ikke. Spesielt ikke når lakken begynner å flasse. |
Flass
Som praktisk og anvendelig kjøretøy, i den grad det finnes sykler som kan påberopes å inneha slike kvaliteter, er likevel ikke Rockster verdens mest fornuftige valg. For det første er den utstyrt med bare ett sete. La gå at BMW har valgt en slik løsning av estetiske årsaker. Men så lenge baksetet er erstattet av en "billig" plastplate som flasser lakk, synes vi ikke det bidrar positivt til sykkelens totale estetikk.
Det faktum at bredt styre og minimal vindavskjerming gjør touring i høy hastighet til en forblåst kraftanstrengelse, er heller ikke spesielt ålreit. På den annen side bidrar det til at marsjfarten reduseres, hvilket kan være greit her hjemme.
Som den roadsteren den er, utgir den seg jo heller ikke for å være en tursykkel. Følgelig kan ikke manglende avskjerming brukes mot den. Til kjøring som spenner fra urban transport, via raske øvelser på svingete asfalt, til dagsturer, er Rockster så morsom at man ikke reflekterer over langturmessige svakheter.
TØFT HJULOPPHENG: Det én-armede bakhjuls- opphenget bidrar positivt til Rocksters barske utseende. Mange lurer på om det er stabilt. Det er det... |
Tar seg godt ut
Om de behersker boxere, fikser de også det som er rundt - altså sykkelen. Tross massiv fysikk og noen kilo mer enn konkurrentene, er kjøreegenskapene gode. Fin stabilitet og kjapp styring gjør svingete asfalt til en ren fornøyelse. Girkassa, som egentlig er ganske trå, liker kjappe oppgiringer uten clutch. Når man blir dus med den boxertypiske sidebevegelsen, er den heller ikke borte i byen. Det faktum at man sitter rakrygget og ikke behøver å vri hodet av ledd for å se seg selv i utstillingsvinduene, setter også en spiss på det hele. Rockster tar seg godt ut i urbant miljø.
STILIG: Klassisk instrumentering, bestående av sort speedometer og hvit turteller er både stilig og funksjonelt. |
Etter seks uker med BMWs roadster har vi fått sansen. Selv om vi har våre bemerkninger, er de ikke av en art som ødelegger et positivt helhetsinntrykk. Snarere bidrar de til å gi sykkelen sjel - denne udefinerbare egenskapen som får oss til å smile litt ekstra. For vår egen fornøyelses skyld kunne langtesten godt vært dobbelt så lang...
Mellom oss sagt: Som årets første MC-opplevelse, virket Rockster nesten brutal. Så brutal at jeg var temmelig skeptisk da den aller første turen måtte skje i Oslos rushtrafikk. Men skepsisen ble raskt gjort til skamme. Etter å ha holdt bilfilen noen få kilometer og følt litt på sykkelen, våget jeg meg mellom bilrekkene og kunne trekke veksler på de smidige MC-egenskapene.
Etter en kvalitetstur på en svingete og ujevn landevei, overbeviste den enda mer. Den taklet ujevnhetene med stoisk ro mens den presist lot seg dirigere dit jeg ville ha den. Med herlig drag og trivelige vibrasjoner bidro den momentsterke boxeren til at jeg, som innkjørt bilgubbe, nøt opplevelsen. Faktisk var jeg forbauset over hvor friskt det gikk. Jeg hadde neppe kjørt den nevnte veistubben noe raskere med en R-sykkel.
Fin fjæring og god sittestilling sørget også for behagelig komfort. Selv om jeg savnet litt beskyttelse, var vindpresset innenfor min komforttålegrense med god margin. For meg fremstår totalpakken BMW Rockster som svært tiltalende.
Lidvar Berge
Vel hjemme med Rockster, stakk jeg umiddelbart inn i garasjen på jakt etter et høyt styre som jeg trodde jeg hadde liggende. Det ekstremt brede originalstyret passet meg nemlig dårlig. Jeg kunne ikke tenke meg 5-6 uker med den pussige sittestillingen. Heldigvis fant jeg ikke noe styre. Ellers hadde jeg ikke oppdaget hvor bra originalen fungerte når jeg først ble vant til det.
Dette er for meg Rockster i et nøtteskall. Jeg ble ikke umiddelbart begeistret over de praktiske særegenhetene. Etter en ukes tid hadde jeg lært meg å leve med dem. Etter ytterligere en uke begynte helheten å funke. De tre siste ukene så jeg fram til hver eneste tur. Da jeg leverte den tilbake til importøren, hadde jeg fått lyst på en. All den stund likvidene er okkupert på annet hold, er kjøp uaktuelt. Men hadde det vært det, ville den tvert bli utstyrt med passasjersete. Etter min mening hadde Rockster vunnet på det - både praktisk og estetisk.
Jon A. Lystad
BMW R 1150R Rockster Motor: To-sylindret luftavkjølt boxermotor m/4 ventiler og dobbel tenning Slagvolum: 1130 ccm Effekt: 85 hk/6750 omdr. Dreiemoment: 98 Nm/5300 omdr. Kraftoverføring: 6 gir/kardang Bremser f./b.: Dobl. skiver/skive, koblede m/servo og ABS Dekk f./b.: 120:70ZR17/180:55ZR17 Tørrvekt: 219 kg Setehøyde: 835 mm Tankvolum: 20,5 liter Aks, 70-130 km/t.: 5,6 sek (5. gir) Toppfart ca.: 200 km/t Turtall, 100 km/t: 3500 omdr. Testforbruk: 0,53-0,61 liter/mil Pris: Kr 172 100,- Importør: BMW Norge |
Denne saken ble første gang publisert 07/10 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.