Den særegne Lotus Europa (som ble produsert mellom 1965 og 1975) var kanskje ikke akkurat verdens vakreste bil. Men den særegne designen hadde svært gode aerodynamiske egenskaper, og med midtplassert motor og bakhjulstrekk, lav vekt, samt et racinginspirert understell var den en svært så kjørbar bil.

Europa ble konstruert av legendariske Colin Chapman, som var på jakt etter en arvtaker til den fantastiske 7. Den skulle by på ekstremt gode og sportslige kjøreegenskaper, samtidig som den skulle være lett, rask, rimelig å kjøpe og enkel å reparere.

GT for to

Nå lar Lotus Europa gjenoppstå, også denne gang i form av en toseters GT-bil med racinginspirasjon.

- Lotus Europa S er en spektakulær sportsbil som også er svært kapabel til cruising og til langtur, sier Lotus selv i pressemeldingen. - Den er mer praktisk og med raffinert enn Elise og Exige, fortsetter de.

Turbo og 200 hk

Europa S (vi øyner en viss Porsche-inspirasjon når det gjelder "S"-en) er bygget på en ny plattform, altså ikke på den samme som Elise og Exige står på. Den veier lave 995 kg, takket være utstrakt bruk av aluminium og komposittmaterialer.

Bak de to setene ligger en toliters turbofirer på 200 hk og 263 Nm. Dette gir jo et fint vekt-effekt-forhold. Motoren har i tillegg en flat dreiemomentkurve; 90% av det maksimale momentet er tilgjengelig allerede fra 2000 o/min.

0-160 på 14 sek

0-60 mph (96 km/t) går unna på pene 5,5 sekunder, 100 mph (160 km/t) oppnås på rundt 14 sekunder, og toppfarten er 225 km/t.

- Lotus Europa S har gitt Lotus muligheten til å utvikle en bil som både kombinerer det svært kjørbare vi kjenner fra de andre modellene, med komfort og et forfinet førermiljø. Uten å gå på bekostning av kjøregleden og prestasjonene, sier Tony Shute, produktsjef for Lotus.

Rommelig

- Den er rommelig innvendig, det skal både se og kjennes bra ut, og de to i bilen kan også ha med seg en fin mengde bagasje, fortsetter han.


Europa S skal etter planen i produksjon i juli neste år, og skal selges i alle land Lotus allerede eksporteres til - med unntak av USA og Canada. Et foreløpig prisestimat har vi også fått: 33 000 britiske pund pluss lokale avgifter.

Regn med å se mer til Europa S i Vi Menn Bil framover.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!