Lexus driver med en total utskiftning av sin modellpalett for tiden. GS og IS har vi allerede sett, SUV´en RX har som kjent kommet i hybridutgaven RX400h, og nå er det flaggskipet LS som står for tur.

Drar på årene

Bilmerket Lexus ble som kjent grunnlagt da Toyota mente de hadde funnet en nisje for eksklusive og kjørbare biler på det amerikanske markedet, og det er først i det senere at de for alvor har begynt å kikke mot det europeiske bilmarkedet.

Dagens LS begynner å dra på årene. Den digre bilen - med visse hint fra eldre Mercedes-Benz S-klasse, og med særdeles stor vekt på komfort - er jo en flott bil, men uten at den er særlig spennende på noen måte.

Hybrid

Lexus´ nye formspråk er penere og mer sportslig enn det vi kjenner fra tidligere, og så også med LF-Sh. Nå sier Lexus riktignok at bilen bare er et konsept, men vi har få grunner til å tro annet enn at den er svært nær produksjonsmodellen. Den er for øvrig snaue fem meter lang, 189,5 cm bred og 134,5 cm høy.

Toyota og Lexus har lenge arbeidet med hybriddrift. Vi har fått gleden av å kjøre RX400h noen ganger (les stor test av digre, flotte SUV´er i neste Vi Menn Bil), og også den flotte GS kommer snart i hybridutgaven GS450h.

Firehjulstrekk

LF-Sh-konseptet har også hybriddrift; her er en V8 kombinert med elmotorer, og den har firehjulstrekk. Mer nøyaktige spesifikasjoner på drivverket er foreløpig ikke tilgjengelig, men rykter forteller om at "LS600h" er blitt nevnt i kulissene.

Uansett så ser jo dette lovende ut. Og vi har sans for Lexus´ måte å gi bilene herlige krefter på samtidig som hybridene både drikker og forurenser lite. Og siden hybridbiler har en viss avgiftsfordel her i vårt avgiftsbefengte land, er det bare å glede seg!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!