Den startet et liv som Jetta, men vi skal ikke si den ender sitt liv som Jetta. Til det skifter den navn så ofte at det er nesten vanskelig å følge med. Navnendringene har vært en nødvendighet i de markeder hvor bilen ikke har slått an - et forsøk på å vekke ny oppmerksomhet hver gang en ny versjon kommer på markedet.

 

Det har likevel ikke gått nedenom overalt, for i USA har Jetta vært en suksess fra dag én. Uansett generasjon. Nå kan det være duket for suksess her hjemme også.

 

Bilen er som kjent basert på en Golf. Faktisk er den egentlig en Golf med påbygd rumpe, eller bagasjerom som det heter. Tidligere har ikke markedet villet ha sedaner i Golf-klassen, men nå har klassen vokst såpass at den er der Passat har vært tidligere. Dermed er det håp om aksept for rumpe-Golf'en. Den nye originale Passaten har også vokst seg større, kanskje for stor - og dermed kan nye Jetta bli en innertier.

 

Akselavstanden er identisk med nye Golf. Det samme er de aller fleste komponentene. Kun utvendig er det byttet mye deler. Der er det ikke mange bitene som passer på en Golf. Fronten har fått den samme kromgrillen som Passat, og den har en midtlinje langs sidene som mangler på Golf. Også bakenden er svært lik Passat, så det kan faktisk være vanskelig å skille dem om de ikke står side om side.

Gode alternativer

Motoriseringen starter med en 1,6-liters bensinmotor på 102 hk, fortsetter med en 1,6-liter på 105 hk, før du kommer til en 150 hesters 2-liter. Toppmodellen er en 2,0 T-FSI som yter 200 hk. Vil du ha dieselmotor, har du valget mellom en 1,9 TDI på 105 hk og en 2,0TDI som yter 150 hk. Senere kommer det også en sterkere TDI.

 

Av girkasser vil det bli flere varianter å velge mellom. Både 5-trinns og 6-trinns manuell står på programmet. Det samme med Tiptronic og DSG. Tilgjengeligheten varierer ut fra hvilken motor du velger.

 

Chassiset er direkte kopiert fra Golf. Det blir nesten feil å si kopiert, for bilen er jo i utgangspunktet en Golf. Men vi skal ikke glemme at også Passat har hentet det meste fra Golf. Bakvognen er for eksempel identisk, og så godt som alle motorene er de samme, så på mange måter er Passat en Golf med større skall. Da kan det faktisk hende at Jetta både fungerer bedre i praksis, og at den har en riktigere størrelse enn Passat.

Litt mindre, mye billigere

Jeg tror Jetta vil bli en slager nettopp på grunn av størrelsen. Jeg ser ikke bort fra at den kan hevde seg godt mot broder Passat i salg. En Jetta med 2,0 FSI koster under 300 000 kroner - 45 000 mindre enn en tilsvarende Passat. Det vil nok få mange til å sette seg inn i Jetta en gang til, og tenke at den kanskje er stor nok likevel. For de fleste vil den være det. I baksetet er det helt greit å være voksen, selv om man sitter bak en langbeint i forstolen. Og med 527 liter bagasjerom tilgjengelig - før man begynner å leke med seterygger - har de fleste mer enn nok. Og legger du ned seteryggen på baksetet og passasjerstolen foran (tilbehør), kan du frakte gjenstander på rundt tre meter. Selv hoppski burde gå da. Og dersom du ikke har tenkt å legge så mye som 300 000 kroner i bil, kan du likevel regne med Jetta; en 1,6-liter starter godt under 250 000 kroner.

Skreddersydd chassis

På veien oppfører Jetta seg eksemplarisk. Den har nesten bare godt av det ekstra bakhenget som sedanen gir, for den står ikke tilbake for noe i forhold til Golf. Heller ikke Passat. Bilen har en fin balanse, og gir en god og trygg følelse også i høye hastigheter. Vi har ikke fått kjørt den på dårlig underlag, men vi blir ikke overrasket om den har de samme nervøse trekkene som bakvogna til Passat og Golf på dårlig underlag. Det er tross alt samme understell. Det er likevel fristende å si at denne bilen passer best på det chassiset som den er utstyrt med. Alt i alt vil jeg rose VW for å ha laget en fin bil.

 

Faktisk er det litt vanskelig å ramse opp konkurrentene. Jetta er større enn de små sedanene, og mindre enn de store. En typisk konkurrent vil likevel være Volvo S40 på grunn av størrelsen. Om vi da tar prisen med i betraktningen, er Jetta en suksess allerede før den er på markedet.

 

fred.magne.skillebak@hm-media.no

 

Tekniske data

VW Jetta 2,0FSI

Motor:

R4, 1984 ccm, 16V

Ytelse:

150hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

200Nm v/3500 o/min

Forbruk:

0,78 l/mil

0-100 km/t:

9,2 sek

Toppfart:

211 km/t

Dekkdimensjon:

205/55 R16V

Egenvekt:

1319 kg

Bagasjerom:

527 l

Pris:

+/÷ 295 000 kr

Kommer:

Oktober

Førsteinntrykk:

Absolutt VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!