Våre ankepunkter mot Derbi GPR 125 Racing er stort sett av kosmetisk art, men de skal nevnes. For det første synes vi finishen er simpel. Karosseridetaljene i oransje plast er av en standard man normalt finner på rene offroadere. Det skal riktignok nevnes at GPR også leveres med sølvgrå lakk, som virker vesentlig mer påkostet.

 

Likevel er det et faktum at detaljarbeidet ikke er spesielt gjennomført. For å si det enkelt virker finishen mer simpel enn det man er vant til på japanske og italienske lettvektere. Av andre detaljer som har fortjent en liten omgang med pepperkverna, strør vi litt på den store svingradiusen og de smale speilene.

 

Det var risen. Resten er bare ros. Tross enkel finish, stiller GPR 125 med en design som går utenpå det meste i lettvektsklassen. Aggressive linjer, tronet av en eksospotte integrert i hekken, påkaller imponert oppmerksomhet, uansett hvor man parkerer. Sammenliknet med andre R-lettvektere stiller den også med ytelser som imponerer. Den Yamaha-produserte totaktsmotoren byr på bra bunndrag og livlig aks. I motsetning til andre sportslige lettvektere, behøver man ikke stresse livet av seg med gir og gass for å holde farten oppe.

 

Om motoren imponerer, er ikke kjøreegenskapene dårligere. Vi fikk nemlig muligheten for å kjøre lettvekteren på racerbane. Mens mange andre R-lettvektere stiller med så lett styring at den fordrer en omkalibrering av kjørestilen for å få flyt, overrasker GPR med fin stabilitet og nøytral atferd.

 

Selvsagt er den lettstyrt, men den fordrer såpass mye input at man umiddelbart føler seg bekvem med egenskapene. Den faste fjæringa gir også presis tilbakemelding. Bremsene krever riktignok litt krefter, men respons og effekt er blant det beste vi har vært borti på en lettvekter. Under banestuntet opplevde vi også fin, fysisk nærkontakt og godt samspill. GPR 125 Racing er utvilsomt en kapabel banesykkel.

 

Tross kompromissløs sportsutstråling, er GPR 125 en anvendelig lettvekter. Fin motor, imponerende komfort og supre kjøreegenskaper bidrar til god funksjonalitet. Tross kubikken, evner den også å formidle sportslig kjøreglede. Følgelig er det litt synd å måtte konstatere at detaljarbeid og finish ikke holder mål. Selv om vi til en viss grad kan unnskylde det med Derbis bruk av chassiskomponenter av høy kvalitet, har spanjolene en finishjobb å gjøre før vi er helt fornøyd.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: 44 900 kr/15 hk/130 kg

+ Kjøreegenskaper og utseende

÷ Simpel finish

= Glem finishen, nyt egenskapene

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!