Vi liker BMW Z4. Den ser tøff ut, den har artige kjøreegenskaper, og den har fine motorer.

Mangler coupé

BMW har jo manglet en mindre coupé etter at produksjonen av Z3 ble stoppet. 6-serie er en skikkelig flott bil, men den koster jo sitt. 3-serie vil også komme i en todørs variant, men noen ordentlig coupé blir den jo ikke.

Samtidig vet vi at neste generasjon Audi TT ikke er langt unna, Mercedes-Benz har jo allerede SLK som med sammenleggbart ståltak også kan kalles en coupé, og Porsche har vist Cayman S i Frankfurt. Det var derfor ikke akkurat uventet at BMW ville vise en liknende modell - de vil jo ikke sitte stille og se på hva konkurrentene finner på.

Bare et konsept?

På Frankfurt-utstillingen - som pågår i disse dager - viser BMW fram en toseters Z4 Coupé. De kaller den en designstudie, men både rykter og våre antakelser tilsier at den høyst sannsynlig vil finne veien til samlebåndet.

Z4 Coupé kan ikke kalles annet enn barsk. Fronten og sidene deler de samme linjene som cabriolet´en, men hekken og takpartiet er naturligvis helt annerledes.

Lek med linjer

Likevel finner vi igjen de samme linjene også her; skarpe kanter og lek med linjer og konvekse og konkave flater (altså at de bøyes utover og innover). Og se bare på taket - det har et nedsenket parti i midten.

Bakluka - med en liten, integrert hekkvinge på - er også litt spesiell til å sitte på en coupé; i stedet for å bare åpne selve hekkpartiet, åpnes luka helt opp til taket. Dermed kan de to i bilen også lettere pakke bilen før ferieturen.

Mer sportslig

Under panseret har konseptbilen en treliters rekkesekser med 265 hk, nok til å sende den fra stillestående til 100 km/t på 5,7 sekunder. Toppfarten er 250 km/t.

Som seg hør og bør for en BMW, skal også Z4 Coupé ha sportslige kjøreegenskaper. BMW skryter av at den har en svært stiv struktur, og med tanke på hvor fin cabrioleten er, tviler vi ikke på dette. BMW lover oss også at Coupéen er hakket mer sportslig enn den åpne varianten.

Skinn - til og med på pedalene!

Innvendig har Z4 Coupé en blanding av det rene, flotte og funksjonelle vi kjenner fra dagens modeller, blandet med nye farger og materialkombinasjoner.

Også her finner vi igjen designernes lek med motsetninger; blanke og matte detaljer står mot hverandre, skinn og aluminium likeså. Dessuten er konseptet pyntet opp med skinnbiter både i bagasjerommet og på aluminiumspedalene.

Stor sannsynlighet for produksjon

BMW hevder selv at det er stor sannsynlighet for at konseptet vil komme i produksjon - i hvertfall dersom mottakelsen i Frankfurt ikke skulle bli katastrofalt dårlig. Og etter det vi har fått høre så langt, så er publikum svært så fornøyde med det BMW har gjort.

Med andre ord: Vi gleder oss til å kjøre den!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!