Det eneste man merker som unormalt når man begynner å kjøre en Honda Civic IMA i bytrafikken, er at motoren stopper når man sitter og venter på grønt lys med clutchen inne og bilen i førstegir - for så automatisk å starte igjen når man gir gass. Men dette hadde VW allerede på åttitallet, så nytt er det ikke.

 

Ser man nærmere på hva Hondas IMA-system har, er det ganske interessant. Kort forklart har ikke en Honda med IMA et normalt svinghjul; det er erstattet av et enda større og tyngre roterende hjul som fungerer både som elektromotor, generator og balansehjul.

 

Allerede når man starter opp en Honda med IMA, legger man merke til at den ikke lager den tradisjonelle lyden av starter og bendiksdrev. Det er elektromotoren i "svinghjulet" som tar seg av startingen. Det store "svinghjulet" bidrar til en nesten oppsiktsvekkende jevn gange ved lave turtall, og dermed kommer det mindre CO2 og forurensning ut av eksosrøret.

 

Når man slipper gassen i nedoverbakke, fungerer "svinghjulet" som generator. Da produserer det strøm til den lille batteripakken Honda benytter i sitt IMA-system. Idet bilen går inn i lademodus, merker man det ved at man får en motorbremseffekt, ikke ulik den man får i en stor lastebil når man betjener motorbremsen.

 

1339-kubikkeren sammen med elektromotoren skal ifølge Honda ha ytelser som en 1,6-liter, men med betydelig lavere forbruk og, ikke minst, lavere CO2-utslipp. Ifølge Honda slipper en vanlig Civic 1,4 ut 171 gram pr. kilometer, mens Civic IMA slipper ut 116 g/km. En betydelig forbedring, selvsagt. Til sammenlikning slipper Toyota Prius ut 104 g/km, men den har jo en større elektromotor.

 

Vi har tidligere prøvekjørt Toyota Prius, og blant annet oppnådd 0,50 liter pr. mil på blandet kjøring, som blant annet inkluderte akselerasjonsprøver. På en god del "snillere" kjøring med Honda Civic IMA, stort sett langkjøring i forholdsvis flatt landskap, oppnådde vi 0,48.

 

De som arbeider med hybridbiler har som mål å skape en bilmodell som bruker mindre drivstoff og derved slipper ut mindre CO2 enn tilsvarende konvensjonelle biler. På en måte kan man si at hybridene er USAs dieselbiler - de er i første rekke ment for det amerikanske marked, i og med at alle foreløpig er basert på bensinmotor.

 

Sammenliknet med europeiske dieselbiler er vel uansett ikke forbruket sensasjonelt lavt. Men de mer eller mindre lærde debatterer for tiden hva som er verst av partikler og annet svineri. I mellomtiden er hybrider et alternativ til diesel både for de økonomi- og økologibevisste.

 

JSB

 

 

Tekniske data, Honda Civic IMA

Motor:

R4, 1339 ccm bensin + elektromotor

Effekt bensinmotor:

83 hk v/5700 o/min

Effekt el-motor:

9 hk

Dreiemoment bensinmotor:

119 Nm v/3300 o/min

Dreiemoment el-motor:

40 Nm

Transmisjon:

femtrinns manuell

Dekkdimensjon:

195/60 R15

Vekt:

1260 kg

Forbruk, EU-mix:

0,49 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

12,8 sek

Toppfart:

177 km/t

Pris:

Import vurderes

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!