Den nye Mercedes-Benz M-klasse er nå tilgjengelig her i landet, og vår foreløpige erfaring med bilen er entydig positiv. Den er komfortabel som få andre i denne klassen, den har hyggelige kjøreegenskaper på veien, og den er også kapabel der det er slutt på asfalten.

Fine motorer, men

Fine motorer har den også - enten du velger en av de tre liter store diesel-sekserne i ML 280 CDI og ML 320 CDI, den 3,5 liter store bensin V6´en eller femliters-V8´en så flytter bilen bra på seg. Men selv ikke de 306 hestekreftene fra sistnevnte motor gjør bilen til noe råskinn - den veier jo tross alt en god del kilo.

Da den nye M-klasse ble presentert, ble vi også lovet en heftig AMG-versjon av bilen. Nå er den klar!

- Verdens sterkeste!

Mercedes hevder at motoren i ML 63 AMG er verdens sterkeste normalpustende motor i produksjon. Med 6,3 liters slagvolum pumper den ut 510 hk ved 6800 o/min og 630 Nm ved 5200 o/min.

Med en AMG-modifisert versjon av Mercedes´ standardmonterte, sjutrinns 7G-automatkasse, i utgangspunktet 40-60-deling av kreftene på for- og bakhjula og forsterket drivlinje gir kreftene den digre bilen hyggelige prestasjoner:

0-100 km/t tar fem blank, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Dermed ser det ut til at Mercedes holder igjen litt med å slippe fri toppfarten på bilene de bygger; vi vil anta at ML 63 AMG er i stand til å bryte gentlemansavtalen de tyske bilprodusentene har inngått med god margin.

Mer enn mye motor

Med så mye krefter i bilen - og siden AMG jo står for en viss spesialisering av en bil - er det naturlig at det er gjort en del mer med ML 63 AMG.

Airmatic-luftfjæringen er modifisert for å gi en mer sportslig, mer presis oppførsel med mindre krengning, samtidig som AMG hevder at komforten er ivaretatt. Systemet endrer innstillingene automatisk etter føre og kjørestil, og i høyere hastigheter senkes bilen automatisk.

Nye hjul er på plass; AMGs egne 19-tommere med 295/45-dekk rundt om er standard, mens hustunerens 20-tommere med 295/40-dekk er tilgjengelig mot tillegg i prisen. Bak disse er et sett nye, digre bremser på plass.

Selvsagt litt styling

Du skal jo selvsagt se at dette er en M-klasse som du har betalt en del ekstra for. Nye støtfangere foran og bak er på plass, bilen har fått ny grill, den har stigtrinn/kanalbeskyttere i rustfritt stål og den har sota baklys.

Et sportseksosanlegg er selvsagt på plass, med to doble utblås der bak. Og ikke minst; ML 63 AMG har fått bredere skjermer enn en vanlig M-klasse.

Snasent interiør

Innvendig er det sportslighet som skal stå på dagsordenen. Nye, dype AMG-seter med nappaskinn og med alcantara i områdene rundt skuldrene er på plass, den har fått tunerens gripevennlige skinnratt med knapper for manuell overstyring av automatkassa, AMG-instrumenter med røde nåler (og med speedometer gradert til 320 km/t) preger utsikten fra førerplassen, og aluminiumsdetaljer som pedalsett og innstegslister hører med.

Mercedes-Benz ML 63 AMG skal vises på Frankfurt-messen om en måneds tid (du kan besøke arrangøren her), og den kommer på veien før neste sommer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!