Det er slettes ikke uvanlig at bilprodusentene legger heftig forkledning utenpå modeller de tester ut - de vil jo helst ikke bli avslørt. Men da denne bilen rullet rundt på Nürburgrings beryktede Nordschleife, var det flere som sperret øynene opp; det ser jo ut som noen har funnet fram rester etter krigen!

Men fronten er ikke til å ta feil av; dette er en BMW. Og under det særegne skallet finner vi det som skal bli BMWs nye storfamilie-drømmebil.

R-klasse-konkurrent

Når dette kommer på nett, er Vi Menn i Sveits for å kjøre den nye Mercedes-Benz R-klasse. Den digre seksseteren - som også finnes i en enda lengre versjon - er bygget på samme basis som M-klasse, og byr på både firehjulstrekk og digre motorer.

Og ikke minst; den er svært rommelig, og byr på det meste av alt det komfortutstyret som Mercedes-ingeniørene har klart å utvikle. Dessuten blir den kostbar - dette skal jo være bilen for de som trenger mye plass, men synes en Citroën C8, en VW Multivan eller en Mercedes-Benz Viano blir for simpel og for kassebil-aktig.

V5

Det er derfor nettopp R.klasse som er BMWs hovedkonkurrent for det vi her ser. Bilen på bildene - som jo kanskje er lettere å studere på Automedias tegning - er bygget på 7-serie-basis, og vil etter all sannsynlighet få navnet V5.

Dermed tar BMW også i bruk en ny bokstavserie, som igjen baner vei for flere biler i samme kategori. I følge våre kilder arbeides det allerede med den neste; en 3-serie-basert bil som det da blir naturlig å kalle V3 - som da skal konkurrere med biler som Golf Plus og Ford C-Max.

Den store bilen (altså V5) skal være beregner på det amerikanske markedet (som R-klasse), og i følge BMW-toppen Helmut Panke skal en fabrikk i South Carolina, USA være klar til å sette i gang. V3 skal derimot beregnes på det europeiske markedet, og sannsynligvis bygges i Tyskland.

- Skal kjøre best

BMW har tidligere - ved alle mulige anledninger - uttalt at selv om de kanskje ikke bygger de rommeligste og mest fleksible bilene, skal de alltid være de mest kjøreglade. Og siden de har vist hva de kan med X5 og til dels X3, har vi liten grunn til å tvile på at også personfrakteren deres vil by på stor kjøreglede.

BMW har også vist at den flotte 6-serie kan bli helt fantastisk ved å bytte ut ståltaket med karbonfiber og å flikke enda mer på understellet (som de har gjort i M6), og vi vil anta at de også vil bruke erfaringene fra dette for å få ordentlige kjøreegenskaper også i personfrakteren.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!